La Ruta Blava del Bus Turístic de Barcelona té un punt negre, el pas pel carrer de Cartagena, un dels de més pendent de la ciutat, i un dels pocs espais operatius per a aquest tipus de vehicles -autobusos jardinera de dos pisos- per apropar els usuaris al Park Güell en una ruta que també passa per la Sagrada Família i el Camp Nou. Aquest bus circula tots els dies excepte Nadal i Cap d’Any, en horari de 9 a 19 hores i amb una freqüència de pas de 20 i 30 minuts segons l’època de l’any, la qual cosa implica una mitjana de 25 vehicles diaris, a banda de línies d’autobusos regulars, i això ha comportat una queixa formal d’un veí al Síndic de Greuges de Barcelona, que ja s’ha posicionat sobre l’assumpte.
Segons ha informat la Sindicatura de Greuges de Barcelona aquest dijous, en resposta a una queixa ciutadana ja s’han reclamat a l’Ajuntament esforços per reduir els efectes nocius provocats pel pas de busos turístics al carrer Cartagena, malgrat que el mateix consistori, aprofitant la reducció del servei a causa de la pandèmia de la Covid 19 va aprofitar la situació per estudiar una nova regulació del Bus Turístic. En tot cas, el consistori va adduir que no era possible evitar el pas pel carrer de Cartagena, ja que l’alternativa seria el carrer de Praga, molt més estret i amb edificis més alts, que complicarien la dissipació del so.
De fet, el carrer de Cartagena fa vint metres d’ample i el de Praga just la meitat, deu, i mentre que el segon té edificis alts als dos costats, el primer només en té al costat Llobregat, mentre que al costat Besòs hi ha edificacions més baixes, com l’Hospital de Sant Pau, i zones verdes com els Jardins del doctor Pla i Armengol. En aquest sentit, la Sindicatura apunta que la normativa en matèria de trànsit i seguretat viària reconeix als ajuntaments la potestat discrecional per ordenar el trànsit i la circulació de vehicles i vianants en l’espai públic. No obstant això, la Sindicatura considera que els límits d’aquesta discrecionalitat radiquen en el respecte als drets de ciutadania, entre els quals cal destacar, en aquest cas, el dret a un medi ambient sa i el dret a l’espai públic.
La queixa ciutadana rebuda denuncia les molèsties per contaminació acústica i atmosfèrica que generen els vehicles de transport turístic que passen diàriament pel tram del carrer de Cartagena i el síndic apunta que no s’ha observat que s’hagin dut a terme mesuraments per part del consistori per conèixer de manera objectiva quin és el grau d’afectació que pateixen els veïns d’aquest carrer. En aquesta línia, el consistori ha comunicat a la Sindicatura que, tot i que actualment no hi ha autobusos elèctrics a la xarxa de bus turístic, es valora l’ús de vehicles menys contaminants i sorollosos a les noves licitacions que estan en procés. Per tant, l’Ajuntament és conscient que els autobusos que s’estan utilitzant no són els més eficients i sostenibles. En conseqüència, la petició explícita de la Sindicatura és la “d’esmerçar més esforços per millorar la sostenibilitat d’aquests vehicles de transport turístic, amb l’objectiu d’assegurar la qualitat de vida de la ciutadania i el seu dret a una ciutat sostenible”.