Per segon any consecutiu les dades registrades sobre la qualitat de l’aire a Barcelona han millorat respecte a anys anteriors, de manera que la ciutat ha assolit durant el passat 2024 els nivells més baixos de diòxid de nitrogen (NO2) registrats fins ara. Així ho indiquen les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de la ciutat, que constaten el descens dels nivells d’NO2, un contaminant associat sobretot al trànsit. Així, l’estació de vigilància de l’Eixample, la que habitualment registra nivells més alts pel volum de cotxes, ha passat dels 35 µg/m³ (micrograms per metre cúbic) d’NO2 el 2023 als 33 el 2024, mentre que la de Gràcia-Sant Gervasi ha tancat l’any amb una mitjana de 27 µg/m³, les dades més baixes de tota la sèrie.
Un cop donades a conèixer les dades aquest dijous, l’Ajuntament de Barcelona ha atribuït aquesta millora de la qualitat de l’aire principalment a les mesures per augmentar l’ús del transport públic, l’electrificació de flotes, l’aposta per vehicles més sostenibles i la Zona de Baixes Emissions. Segons el consistori, l’impacte sobre la salut atribuïble a la contaminació s’ha reduït un 32% en el període 2020-2023, fet que porta a considerar que, al cap de 40 anys de l’Informe de Salut de Barcelona, la ciutat és més saludable que mai, amb un augment de l’esperança de vida en 6,6 anys en el cas de les dones i 7,7 en el dels homes, a més d’haver-se reduït al mínim les malalties cardiovasculars i respiratòries.
Amb tot, des del mateix Ajuntament s’apunta que la contaminació continua tenint impacte sobre la salut de la ciutadania, i per això millorar la qualitat de l’aire esdevé un objectiu principal del govern municipal. En aquest sentit, Barcelona s’encamina, amb noves mesures per lluitar contra la contaminació, a continuar reduint els valors que marquen les estacions de vigilància amb el focus posat en l’any 2030, moment en què la normativa europea s’actualitzarà i els valors màxims quedaran fixats en 20 µg/m³, la meitat que el màxim actual, 40 µg/m³. De fet, l’acceleració de mesures és el que preveu el Pla Clima, una concreció d’actuacions amb inversió de 1.800 milions d’euros per arribar a la neutralitat climàtica l’any 2030.
Entre les mesures presents i futures que més contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire de la ciutat hi ha:
- Consolidació d’una flota municipal més sostenible i especialment els busos de TMB amb l’objectiu d’arribar al 2030 amb el 75% dels autobusos d’emissió zero i del 100% l’any 2036.
- Enfortir el transport públic de la ciutat, amb la connexió del tramvia per la Diagonal, millorar la qualitat del bus urbà i interurbà i augmentar l’eficiència del transport públic ferroviari.
- Continuar evolucionant la Zona de Baixes Emissions d’acord amb el Pla de Qualitat de l’Aire de la Generalitat de Catalunya. La posada en marxa de la ZBE ha permès tenir un parc circulant de vehicles més net, actualment les etiquetes B suposen menys d’un 15% (14,48%) del parc, les ECO ja superen el 20% (21,43%) i les zero són pràcticament un 5% (4,94%) del total de vehicles que circulen.
- Desenvolupar més mesures per afavorir la mobilitat en bicicleta i la mobilitat elèctrica.
- Generar més verd urbà atenent els beneficis ambientals que suposa amb l’objectiu de guanyar 40 hectàrees de verd aquest mandat i afavorir així la salut i el benestar de la ciutadania.