És possible recórrer en un sol dia totes les estacions de Metro de Barcelona? Bé, impossible no ho és, per tant, potser millor acotar la pregunta, en quantes hores es podria recórrer la xarxa? I si es tractés d’establir un rècord, és a dir, de fer-ho en el mínim temps possible, quina seria la ruta ideal?
Recórrer una xarxa de Metro al complet en el mínim temps possible pot semblar un repte absurd o apassionant, depèn de com es miri, però el cas és que hi ha gent que es dedica a fer-ho, com els tres joves -@metalpotato_, @OliRPoz i @Carrascogil_ a twitter, on van penjar fils del llarg viatge- que dimarts passat van recórrer tota la xarxa de Madrid -243 estacions- establint una marca de 15 hores, 28 minuts i 36,64 segons, malgrat que resulta que ja hi havia un Record Guinness de la matèria, ostentat pel britànic Adham Fisher, que el 3 de gener de l’any 2017 va establir una marca de 12 hores, 15 minuts i 48 segons. Es veu, a més, que el tal Fisher és un professional de la qüestió, ja que també té l’orgull de ser el visitant més ràpid de les xarxes de suburbà de les ciutats de París i Nova York.
És més, aquest tipus de repte s’ha realitzat en xarxes de metro d’arreu del món, com ara Ciutat de Mèxic, Munic o Copenhaguen -en aquest cas, servei de rodalies-, i en el cas de Madrid, a més, van tenir l’encert de triar el 7 de desembre, un feiner entre dos festius, és a dir, un dia de pont, la qual cosa garanteix servei regular, però alhora evita les aglomeracions habituals en hora punta, ja que hi ha menys moviment de treballadors i absència d’escolars. A més, els tres participants van establir les seves pròpies regles pel que fa a transports que calia cobrir i amb quins es podien fer enllaços. Al capdavall, era una prova oberta, per tant, el més honest era marcar-se unes normes al principi, i complir-les, esclar.
Es pot fer a Barcelona?
Com no existeix cap Record Guinness d’aquest tipus que faci referència a Barcelona, ni a elNacional.cat es té constància que cap particular ho hagi intentat, sembla oportú posar sobre la taula com es podria fer aquest repte. En primer lloc, caldria decidir que s’entén per xarxa de Metro, si únicament les 165 estacions de TMB o també les 21 de les línies urbanes de FGC, i encara més, si s’ha d’incloure el funicular de Montjuïc.
En tot cas, el secret està en la manera de connectar les línies, és a dir, d’establir una ruta lògica per evitar recórrer trams més d’un cop i fer un bon ús d’altres tipus de transport per connectar les diferents línies, que en el cas de Barcelona podrien ser la xarxa d’autobusos, el tramvia, Rodalies i, perquè no, també el bicing.
Però quantes hores es trigaria?
Respondre a quantes hores es trigaria és la pregunta més difícil, ja que això només es pot calcular després de trobar la ruta òptima i, encara, comprovant-la sobre el terreny. Amb tot, hi ha algunes dades que poden ser útils per si algú s’anima.
Per començar hi ha tres fonts d’informació que poden ser pràctiques per una primera aproximació del que es pot trigar. D’una banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) mostra a totes les estacions un plànol on marca, amb minuts i segons, el temps de recorregut en diversos trams. La pega és que no inclou els recorreguts d’FGC i que de moment no queda reflectida la darrera ampliació de l'L10 Sud a la Zona Franca. Per una altra banda, la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) ofereix un plànol on marca la durada dels recorreguts, en minuts, estació per estació, això sí, sense incloure les estacions de l’L10 Sud. Finalment, Google Maps també ofereix les seves estimacions de temps efectuant cerques entre les estacions de capçalera de cada línia i està del tot actualitzada. A més, tant TMB com PTP subministren estimacions del que es triga a fer els diversos transbords.
Les durades dels recorreguts serien les següents:
Google Maps | TMB | PTP | |
L1 (Hospital de Bellvitge-Fondo) | 45' | 41' 03" | 42' |
L2 (Paral·lel-Badalona Pompeu Fabra) | 27' | 27' 43" | 27' |
L3 (Zona Universitària-Trinitat Nova) | 41' | 35' 07" | 35' |
L4 (Trinitat Nova-La Pau) | 36' | 34' 29" | 34' |
L5 (Cornellà Centre-Vall d'Hebrón) | 42' | 41' 49" | 40' |
L6 (Plaça Catalunya-Sarrià) | 13' | ------ | 12' |
L7 (Plaça Catalunya-Avinguda Tibidabo) | 10' | ----- | 9' |
L8 (Plaça Espanya-Molí Nou) | 23' | ----- | 21' |
L9 Sud (Zona Universitària-Aeroport T1) | 32' | 32' 11" | 32' |
L10 Sud (Collblanc-Zal|Riu Vell) | 20' | ----- | ----- |
L9 Nord (Sagrera-Can Zam) | 16' | 13' 26" | 14' |
L10 Nord (Sagrera-Gorg) | 10' | 13' 05" | 12' |
L11 (Trinitat Nova-Can Cuiàs) | 7' | 6' 11" | 6' |
L12 (Sarrià-Reina Elisenda) | 1' | ----- | 2' |
Fetes les sumes seguint les indicacions de Google Maps -l'opció més completa-, totes les línies de metro de TMB més les urbanes de FGC es podrien recórrer en 5 hores i 23 minuts, però clar, això només és una aproximació, ja que únicament seria realitzable en aquest temps si cada cop que s’acaba una línia comencés una altra. La realitat és molt diferent, pel fet que les línies acaben a la perifèria, sovint allunyades d’altres línies. El mínim doncs, hauria de ser per sobre del doble, més de 10 hores.
El secret està en la ruta
Tot plegat, si algú s’anima a recórrer totes les estacions en el mínim temps possible ha de partir, primer, d’una normativa clara sobre com es valida passar per cada estació -per exemple, si passar per Passeig de Gràcia per l’L3 compta també per les L2 i L4 o no- i de l’altra, i el més important, planificar amb antelació la ruta, preveient quins transbords s'utilitzaran i altres sistemes de transport per connectar estacions, els temps de validesa de cada bitllet i també com satisfer les necessitats dels participants, que ja se sap que l’actual normativa anticovid impedeix beure i menjar al Metro. I que no hi ha banys públics…
Qui s’anima?