El tronc central de les línies L9 i L10 és la gran infraestructura en obres de la xarxa de Metro de Barcelona i una de les que s’ha perllongat durant més temps. Repassar l’hemeroteca és topar amb dates d’inauguració, la majoria desateses, des de les que preveien les primeres inauguracions el 2004 i l'acabament el 2007 fins a l’actualitat. Amb tot, la finalització dels treballs és cada cop més propera i, fins i tot actualitzant calendaris, la previsió actual és la de tenir tota la línia en funcionament -per bé que no totes les estacions- l’any 2030. Tres anys abans, el 2027, està prevista la inauguració de quatre estacions en el que serà el primer pas cap a la finalització.

 

Després que aquest mateix dilluns la tuneladora va acomplir una fita d’importància, l’arribada a l’estació de Mandri, aquest divendres, la consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha visitat el pou d’aquesta estació, una ocasió que ha servit per actualitzar els marcadors i desplegar el nou full de ruta per a l’acabament d’aquesta línia, que inclou canvis respecte dels anunciats ara fa un any, quan es preveia finalitzar la línia el 2029 i l’entrada en servei el 2027 d’estacions com Sarrià i Mandri, però també novetats sobre les primeres estacions que es posaran en servei. Part de culpa de tots aquests canvis els té la necessitat de canviar la roda de tall de la tuneladora, que s’efectuarà al pou de Mandri i que suposarà una aturada en l’excavació del túnel de catorze mesos -un any per tenir la nova roda de tall i dos mesos més per muntar-la a la tuneladora-.

Endarreriments en la perforació

Aquesta aturada comportarà que el túnel que queda pendent, entre Mandrí i Lesseps, d'1,6 km, no es pugui reprendre fins finals d’estiu del 2025, i aleshores encara quedarà un any més de perforació. Ara bé, que el tram Mandri-Lesseps acumuli un nou endarreriment no pressuposa que es paralitzi tota l’obra. De fet, la part sud del tronc central, des de Zona Universitària fins a Mandri sí que es veu afectada perquè la futura estació de Camp Nou s’utilitza com a punt d’extracció d’obres i, per tant, no es podrà escometre aquest sector fins que la tuneladora no hagi acabat de perforar.

20240802 OBRES TUNEL L9 MANDRI / Foto: Montse Giralt
El pou de l'estació de Mandri, on aquesta setmana ha arribat la tuneladora / Foto: Montse Giralt
20240802 OBRES TUNEL L9 MANDRI / Foto: Montse Giralt
La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, durant la visita d'obres d'aquest divendres / Foto: Montse Giralt

A l’altra banda del tronc central, al que seria la part nord, entre Sagrera i Lesseps, en canvi, sí que es pot seguir avançant en tasques com la col·locació de la llosa intermèdia que divideix el túnel en una part superior i una inferior, per on transcorreran els trens en cada direcció, i en l’acabat de les estacions. És aquest fet el que comportarà, segons afirmen fonts del departament de Territori, que l’any 2027 es posaran en servei quatre estacions en aquest sector, mentre que es preveu que pel 2030 els trens ja puguin fer tot el recorregut complet entre cada un dels extrems de les línies L9 i L10.

Quines són aquestes quatre estacions?

Les quatre estacions que territori preveu obrir el 2027 són les següents:

  • La Sagrera-TAV: Es tracta d’una estació a mig camí de les actuals d’Onze de Setembre i La Sagrera i que ha de donar servei a la futura estació intermodal de la Sagrera, també en obres actualment. L’obra civil de l’estació està culminada al 100 per cent, així com la llosa intermèdia del túnel. Actualment, els trens de l’L9/L10 ja circulen per aquesta estació però ho fan per l’espai que en un futur ha d’utilitzar l’L4 en la seva ampliació entre La Pau i La Sagrera. Ara bé, Territori desvincula l’obertura d’aquesta estació de Metro de l’entrada en servei de l’estació de tren, encara sense data, ja que considera que igualment podrà donar servei als veïns de la zona.
  • La Sagrera: Actualment, les línies L9/L10 ja compten amb parada a l’estació intermodal de la Sagrera, on hi ha connexió amb les línies L1 i L5 i amb el servei de Rodalies de Sagrera | Meridiana. Ara bé, les actuals andanes que utilitza l’L9/L10 són, en realitat, les que pertoquen a l’L4, per això mateix, quan l’L9/L10 passi a circular pel seu propi túnel, també farà parada a la seva pròpia estació, situada al mateix àmbit i amb una obra civil executada al 100%.
  • Plaça de Maragall: Aquesta estació, situada a la plaça del mateix nom -per tant, sense connexió amb l’actual estació de Maragall de les línies L4 i L5-, té l’obra civil executada al 97% i es treballa en les obres d'estructura interior, amb la previsió de deixar-la enllestida a finals del 2026. El pou de l’estació té una profunditat de 60 metres i per a finalitzar l’obra civil de l’estació s’executaran, entre d’altres, forjats, lloses, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors. En aquest cas, l’import de licitació d’aquesta obra és de 7,4 milions d’euros i el termini d’execució, de 13 mesos. 
estacions l9 l10 metro guinardo maragall foto territori
Esquema de les estacions de Guinardó | Hospital de Sant Pau i de Plaça Maragall / Foto: Territori
  • Guinardó | Hospital de Sant Pau: La quarta estació, que el 2027 es convertirà provisionalment en final de les L9 i L10 Nord, és la de Guinardó | Hospital de Sant Pau, que tindrà enllaç amb l’actual estació del mateix nom de l’L4 -de fet, durant anys un plafó anunciant la futura línia de Metro ha ocultat l’entrada al vestíbul de l’L9/L10-. El pou, ja excavat, té una profunditat de 76 metres. Per a l’acabament de l’obra civil de l’estació, s’executaran, entre d’altres, lloses, escales i l’estructura metàl·lica interior necessària per als ascensors que s’instal·laran posteriorment. Aquests treballs es van licitar per un import de 8,9 milions d’euros i un termini d’execució de 15 mesos. 

Què quedarà pendent?

Entre 2027 i 2030, i amb la previsió que ja estigui enllestit el túnel entre Mandri i Lesseps, quedarà pendent acabar el tram entre Zona Universitària i Guinardó | Hospital de Sant Pau, que inclou les estacions de Campus Nord (al 6% d’obra civil); Manuel Girona, pendent de començar; Sarrià, en connexió amb l’L6 d’FGC (al 50%); Mandri (al 65%); El Putxet, en connexió amb l’L7 d’FGC (18%); Lesseps, amb connexió amb l’L3 (92%), i Sanllehy (al 42%). 

Addicionalment, queden pendents les estacions de Camp Nou, executada al 75% però pendent que acabin la perforació per finalitzar els treballs d’extracció de materials que tenen lloc en aquest punt i que fan que actualment el servei entre Collblanc i zona Universitària es faci en via única, perquè una secció del túnel s’utilitza per extreure els materials de la perforació, cosa que comporta que l’L10 finalitzi a Collblanc, i la de Motors de l’L10, que es troba en un grau d’execució del 10%. A més, també està pendent un viaducte d’1,1 km per fer arribar l’L10 fins a l’estació de Polígon Pratenc. 

Què està enllestit?

Quant a la part en servei de les línies L9 i L10, totes dues tenen en funcionament els ramals nord i sud. Pel que fa a la banda nord o Besòs, ja hi ha 12 estacions en servei entre La Sagrera i Can Zam (L9) i Gorg (L10), inaugurades entre 2009 i 2010 i que conformen en total 11 quilòmetres de línies de Metro i que traslladen 11 milions de persones l’any.  En l’altre extrem de la metròpoli, el costat Sud o Llobregat comprèn 23 estacions entre Zona Universitària i Aeroport T1 (L9) i entre Collblanc i Zal/Riu Vell (L10), inaugurades entre 2016 i 2021, que fan 27 quilòmetres i donen servei a 16 milions d’usuaris anuals. En total, doncs, l’ús actual de les dues línies és de 27 milions de persones l’any. La previsió de demanda total de les línies L9 i L10 quan estiguin totalment completades és d’uns 113 milions d’usuaris anuals.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!