La Rambla, l’artèria més popular de Barcelona, té en l’horitzó un projecte de reurbanització que preveu una transformació que inclou mesures com la retirada dels quioscos dels antics ocellaires, alliberar al màxim l’espai del passeig central i l’eixamplament de les voreres reduint al mínim el trànsit rodat.

Ahir mateix, la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’ajuntament de Barcelona va aprovar el projecte executiu d’obres, amb un pressupost total de 44,56 milions d’euros, que va comptar amb els vots favorables del tots els grups —ERC, BComú, PSC, JxCat, Cs i PP— a excepció de BCNxCanvi, que no hi va ser present.

Al costat d’un seguit de mesures com la potenciació de la Rambla com a eix comercial —on el comerç emblemàtic ja quasi no existeix— i cultural i la protecció dels habitatges de la via per als veïns, un dels eixos principals de l’estratègia de reactivació és la seva reurbanització, amb objectius com millorar la connectivitat entre els barris del Raval i el Gòtic i potenciar la transversalitat de l’eix, més enllà del seu caràcter principalment lineal.

Menys espai per al cotxe, més per al vianant

Així, la futura Rambla reduirà l’espai destinat al vehicle i en donarà més al vianant. La nova secció rodada serà contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 m d’amplada que garanteixi el pas de les línies d’autobús, vehicles de servei i l’accés dels veïns.

La reurbanització inclourà l'eixamplament del passeig central i les voreres / AjBCN

Aquesta disminució de l’amplada de circulació permetrà repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, per facilitar el passeig i el gaudi de les persones davant de les botigues i establiments de la Rambla. A més, el tram central també creixerà lleugerament per tots dos costats per millorar l’espai dels vianants i les condicions de vida dels arbres, ja que s'ampliaran els escocells.

Al costat de les voreres se situarà la franja de circulació, i també un cordó de servei reversible de 2,80 m per a la càrrega i descàrrega. El pas de vehicles quedarà restringit a la distribució urbana de mercaderies, veïnat, vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit, tal com ja passa avui dia en sentit ascendent. També s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems i en els guals de vianants de tot el passeig, que encara recorda la tragèdia de l'atemptat del 17 d'agost del 2017.

Tres cruïlles singulars

La singularitat de la nova Rambla es manifestarà especialment en tres espais majors situats estratègicament  al llarg de l’eix, en tres de les cruïlles més singulars: l’Espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre. Són tres grans espais-plaça que es configuraran de manera diferent, amb plataforma única, per donar resposta a la pròpia morfologia de l’espai, als fluxos transversals i longitudinals, a l’especial relació amb els principals equipaments culturals del passeig i a la capacitat d’articulació que l’espai té i ha tingut al llarg del temps.

A l’àmbit Colom-Drassanes, amb la modificació del traçat de l’avinguda de les Drassanes, es generarà un nou espai urbà d’arribada al davant del mar conformat per un conjunt d’arbrat amb paviments verds i drenants que milloraran la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom.

 

Imatge principal: Simulació de la Rambla reurbanitzada a l'altura de l'església de Betlem i el palau de la Virreina / AjBCN