El que havia de ser un espai de joc i passeig al mig del Poblenou ha acabat convertint-se en una font de queixes cap a l'Ajuntament. Amb menys de deu dies de vida, la superilla que va entrar en funcionament el 5 de setembre ha despertat la indignació d'aquells que n'han de fer ús. Comprèn el perímetre format pels carrers Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger i té com a objectiu la "pacificació dels carrers interiors", segons el projecte de l'Ajuntament.
Els canvis de direcció als carrers i la limitació de velocitat a 10 km/h han afectat la feina als transportistes i serveis d'emergències, com ambulàncies o bombers, i també als propis serveis municipals, com els equips de neteja o autobusos. La nova distribució els dificulta arribar al seu destí i, una vegada hi són, no tenen espai per estacionar, ja que s'ha reduït el nombre d'aparcaments i zones de càrrega i descàrrega.
Muy pensada la #superilla con giros por los que no cabe el bus. Falta comunicación con TMB? pic.twitter.com/NVUrlYvieQ
— Jaume Bosch (@jaumebosch) 11 de setembre de 2016
Els comerciants i veïns del barri tampoc estan contents amb el resultat. Els primers es queixen de les complicacions de trànsit als accessos que poden afectar els negocis i alguns clients ja han estat multats per confusions a l'hora d'aparcar. La zona, amb poca població i més aviat industrial, no sembla que tingui gaire sortida com a espai d'oci.
La indignació dels usuaris ha arribat al punt que els informadors de l'Ajuntament que treballen sobre el terreny han rebut amenaces i han estat increpats. Al mig d'una de les places sorgides de la superilla, s'hi ha instal·lat un mur per rebre les opinions del projecte. La majoria dels missatges que s'hi recullen són queixes.
Intervenció del Síndic
El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha decidit actuar d’ofici per supervisar la gestió d'aquesta superilla. Ribó ha demanat informació al consistori barceloní sobre els problemes de mobilitat que està generant i les mesures que tenen previst aplicar per solucionar-los mentre no s’acabi de redissenyar l’espai definitiu.
Rafael Ribó també ha preguntat quines han estat les queixes dels veïns i quin grau de participació ciutadana ha tingut el projecte, tant abans de materialitzar-se com després d'entrar en funcionament
Reconfiguració urgent
Davant aquesta situació de caos, la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ja va anunciar ahir que l'Ajuntament de Barcelona "està acabant d'estudiar" la superilla per "reconfigurar la zona el més aviat possible". Sanz va rebre les crítiques dels veïns durant la presentació de les activitats que es té previst que es duguin a terme en aquesta zona.
"La nostra voluntat és recollir les millores que ens demanen els veïns, tot canvi cultural implica pedagogia", va argumentar Sanz, que també va demanar disculpes "si no s'ha informat bé" sobre els canvis que ha generat la prova pilot al Poblenou.
Tot i els problemes que ha generat d'entrada aquest projecte pilot, no ha tirat enrere el consistori que començarà a treballar a partir del gener de 2017 en d'altres districtes per implementar més superilles.