Els radars de velocitat són un dels elements que treuen més de polleguera als conductors de vehicles. Tot i això, són necessaris per evitar accidents i controlar la velocitat a la qual circulen cotxes, motocicletes i tota mena de vehicles. A més de mesura preventiva per evitar accidents i frenar la velocitat dels vehicles, també ajuda a reduir la contaminació. Barcelona n'està ple d'aquesta eina, sigui el típic radar fix o de tram. Segons 3Cat, el radar de la ronda de Dalt situat en sentit Llobregat al punt quilomètric 14,3 és el que més multa i, alhora, recapta de tota la capital de Catalunya. Segons dades de l'Ajuntament de Barcelona, aquest mecanisme situat a la ronda de Dalt va imposar fins a 19.447 sancions durant tot el 2023, dada que representa el 8% del total.

En segon lloc, podem trobar el radar del carrer Indústria, 251, amb un total de 15.737 sancions i un import recaptat de 698.454 euros. En tercer lloc, tancant el podi hi ha el radar fix de Via Augusta, 331, amb un total de 15.173 multes i un import recaptat de 588.649,34 euros per part del consistori barceloní. 

El radar fix del Carrer Numància, 163, tot i ser el quart que més multes imposa, amb un total de 15.164, és el segon radar que més recapta amb la xifra d'un total de 705.726 euros. Finalment, tanca el Top 5 de radars que més expedienten a la ciutat comtal el que està situat al carrer Muntaner, 158, amb un total de 14.409 multes i 639.754,45 recaptats. Només aquests cinc aparells representen una tercera part del total de multes i recaptació: el 32% en el cas de les sancions i gairebé el 35% en import.

En canvi, l'any 2022 el radar que va interposar més multes va ser el de Meridiana, 563, amb un total de 46.384 sancions i 2.428.670 euros recaptats. Es tracta d'unes dades molt superiors a les del 2023, any en el qual el mateix radar va interposar 14.253 multes i va recaptar 561.080 euros. De fet, el top cinc de l'any passat va representar el 58% de totes les sancions i gairebé el 60% del total recaptat. Aquesta diferència tan dràstica en dades és degut al fet que, durant el 2023, els radars no van estar operatius tots els mesos de l'any. 

Els nous radars suposen una bona recompensa

Els nous radars han suposat una bona recompensa per a les arques de l'Ajuntament de Barcelona. El passat setembre del 2022 van entrar en funcionament els radars de tram del túnel de la Rovira, túnel de Badal, de les Glòries i el de la ronda Litoral--, però aquests en van substituir alguns de fixos que es trobaven en punts similars. La recaptació total va ser de 13,4 milions per les 276.042 multes. En canvi, el 2023 es van introduir fins a 17 radars nous: un total de 12 en entorns escolars i 5 més als carrers d'Aragó, la Gran Via, l'avinguda Diagonal i el passeig de la Bonanova. Ara mateix, a Barcelona hi ha un total de 37 radars sancionadors, sense tenir en compte els 28 que són informatius. 

Tot i l'augment dels aparells, això no ha comportat un augment de multes o de recaptació. De fet, n'ha suposat menys. El 2023 es van imposar unes 29.000 sancions menys que l'any anterior i s'han cobrat 3,6 milions menys. Pel que fa als radars mòbils, el 2023 a Barcelona es van interposar 7.438 multes, amb un import cobrat de 347.933 euros. Fa dos anys, les sancions amb aquesta tipologia de control van ser de més del doble: 15.239 expedients i 1.071.092 d'euros recaptats.

 

Els radars no sempre estan equipats

Els radars fixos es van començar a implementar l'any 2003 a les rondes i durant anys només n'hi va haver allà i a les vies d'entrada a la capital catalana, com a la Diagonal i la Meridiana. Cal tenir en compte, però, que no tots els armaris de radars fixos tenen l'equipament a dins. Tal com explica el director de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila, al 324, el consistori va moviment els aparells sense previ avís. L'objectiu és que el conductor prengui consciència per tal que tots els conductors respectin els límits de velocitat en tots els punts. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!