La transformació urbanística de Barcelona que impulsa l’actual govern municipal -amb actuacions simultànies a Via Laietana, la Diagonal o el carrer Consell de Cent- no ha arribat en la seqüència temporal que el RACC hauria volgut, que insisteix que primer cal fer una millora en profunditat del transport públic metropolità abans d’engegar una sèrie de canvis urbans que, com que no s’ha fet d’aquesta manera, comporten el perill d’augmentar la congestió sense afavorir la intermodalitat en la mobilitat. Aquesta és una demanda que el RACC ha formulat anteriorment, però aquest dimecres ha reiterat davant les dades d’un nou estudi del club automobilístic, aquest cop sobre la percepció de la mobilitat a Barcelona.
En concret, el president del RACC, Josep Mateu, ha recordat que “l’actual govern municipal s’hauria de replantejar i posar-se objectius realistes quant a reduir la mobilitat en vehicle privat”, que passaria per “millorar la xarxa metropolitana de transport públic”. “Demanem prioritzar les infraestructures de transport públic metropolità, primer acabem la xarxa de Ferrocarrils i Rodalies i després fem la resta, i no al revés”, ha afegit Mateu, que ha recordat que, pel que fa a la connexió del tramvia per la Diagonal, “sempre hem dit que no ho considerem prioritari ni era una demanda de la gent”, i davant la possibilitat que s’efectuï una consulta, com ha apuntat l’alcaldable Trias, ha assenyalat que, tot i assumir que ja hi ha una part en obres, “veurem després de les eleccions com queda, si hi ha consulta, es continua o s’atura”.
Més congestió a quatre anys vista
Segons l’estudi, que el RACC mateix ha insistit que es basa “en les percepcions dels usuaris”, es conclou que un 65% dels ciutadans considera que la congestió a Barcelona empitjorarà en els propers quatre anys. Encara més, un 72% dels ciutadans consideren que avui és menys segur caminar per Barcelona que fa quatre anys. De fet, l’estudi assenyala que cada cop hi ha més necessitat de fer desplaçaments, ja que només un 30% dels barcelonins treballa al mateix districte de residència, als quals cal afegir tots els ciutadans que entren a la ciutat des de l’àrea metropolitana cada dia per treballar.
I és que l’assignatura pendent pel que fa a la mobilitat és la d’aconseguir que els conductors de vehicle privat optin pel transport públic, un aspecte que no ha reeixit malgrat que, segons el RACC, el 50% dels usuaris de vehicle privat tenen una alternativa raonable en el transport públic. Segons l’estudi, les raons per no aconseguir aquest canvi de mobilitat s’ha de trobar en la percepció de poca fiabilitat del transport públic, que contrasta amb l’alta fiabilitat que consideren que té el transport privat. Encara més, els usuaris de cotxe i moto consideren que el transport públic és lent, mal comunicat i amb una sensació d’inseguretat per als usuaris.
Sí a les motos al carril bus
Així mateix, Mateu s’ha posicionat a afavorir una prova de sis mesos perquè els motoristes puguin circular pel carril bus, la principal demanda que va fer l’entitat Motoristes per Barcelona en un acte amb alcaldables la setmana passada, tot i que fa uns anys, el mateix RACC s’havia posicionat en contra: “Fa uns anys recomanàvem que no es fes, però amb els canvis que hi ha hagut ara estem d’acord en fer una prova pilot, perquè hem de pensar que si a la Via Laietana està previst que al carril bus hi puguin circular bicicletes, és lògic que es pugui provar amb les motos”.