La posada en servei del Túnel de Glòries en sentit Llobregat va provocar dilluns, el primer dia feiner en funcionament, un col·lapse monumental que es va convertir en el blanc de les crítiques de l’oposició al govern municipal tot i que aquest va voler minimitzar-les en comparar-les amb les dades de les setmanes anteriors, i aquest dimarts hi ha hagut una perceptible reducció tot i que les retencions han continuat. En aquest context, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que en altres ocasions ja ha expressat els seus dubtes sobre les restriccions a l’ús del vehicle privat que s’estan implementant a Barcelona, ha considerat que hi ha “molt marge de millora” en el funcionament dels túnels.

El carril Bus a la sortida del carrer Castillejos, totalment buit / Pau de la Calle

El director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, va sostenir dilluns al vespre, en declaracions a ‘betevé’, que cal ser “molt prudent”, ja que el primer dia feiner, tot i les cues, “no pot determinar com serà l’evolució dels propers dies”. Amb tot, Bardají va assenyalar que un fet que va  cridar l’atenció del RACC va ser “que passen pocs busos pel carril bus”, un dels aspectes més criticats de la nova regulació de la mobilitat, des que fa uns mesos es va instaurar un carril exclusiu per als autobusos interurbans al tronc central de la Gran Via, eliminant-lo del vehicle privat, i que té la mateixa configuració dins el nou túnel, tant d’entrada com de sortida de Barcelona. Aquest carril exclusiu és un dels aspectes més criticats.

Carril Bus poc eficient

De fet, el RACC ha interpel·lat l’ajuntament de Barcelona demanant-los “més eficiència” i oferint-se a “ajudar en tot el que es pugui” per millorar la situació. Respecte a l’ús del carril bus cal recordar que ERC ja ha demanat que es converteixi en un carril Bus/VAO, i per això cal assenyalar que si, segons el RACC hi passen pocs autobusos, la seva eficiència queda en dubte, més si es té en compte que la demanda de transport públic encara “està per sota de la situació prepandèmica”. Per a Bardají, encara hi ha espai per omplir respecte al transport públic i considera que si “la gent continua venint en cotxe és perquè l’oferta de transport públic no serveix a les necessitats” dels usuaris.

Carril Bus buit amb l'excepció d'un vehicle policial / Pau de la Calle

Per tot plegat, el RACC troba a faltar una “anàlisi global de la ciutat”, no només pel que fa a la mobilitat a Glòries i altres punts singulars, sinó una reflexió global i completa de “com repercutirà això en els vehicles i la gent que es mou perquè es pugui desplaçar de manera eficient”. En tot cas, segons que va anunciar dilluns a la nit el gerent de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés, en declaracions a ‘betevé’, l’ajuntament i la Guàrdia Urbana treballen ara en l’establiment de més controls per evitar indisciplines dels conductors.