Perllongar l’L2 del Metro de Barcelona fent-la arribar a Montjuïc, travessar la muntanya fins als barris de la Marina i fer possible que arribi a l’aeroport a través de la infraestructura de l’L9 és un vell projecte que formava part del somni olímpic -amb la importància que hauria tingut tenir metro a l’Anella Olímpica durant els Jocs del 92- i que va avançar tímidament els anys 2006 i 2007 fins que el 2009 va quedar aturat indefinidament un cop no va ser aprovat el projecte constructiu, malgrat ser una de les grans obres previstes al PDI (Pla Director d’Infraestructures) 2020-2030.
Quinze anys després d’aquella aturada, l’Ajuntament de Barcelona i el Govern s’han posat d’acord per desencallar un projecte que, en tot cas continua anant per llarg, ja que es tracta de construir un perllongament de sis quilòmetres de túnel que reclamarà una inversió del voltant de mil milions d'euros. Amb tot, i com a resultat dels acords de la Comissió Mixta Govern-Ajuntament, aquest dilluns l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, han anunciat la voluntat de desempolsar un projecte que, de fet, ja havia estat reclamat pel govern municipal ara que el FC Barcelona juga els seus partits a l’estadi Lluís Companys.
“El metro ha d’arribar més lluny”, ha anunciat Collboni, que ha afegit que cal que “el Metro arribi a Montjuïc i al nou barri en expansió de la Marina de Port”, mentre que Paneque ha precisat que, d’acord amb l’Ajuntament, “hem donat l’ordre d’actualitzar el projecte constructiu i tot el perllongament de l’L2 entre Sant Antoni i Parc Logístic”, una decisió que contempla un període de 24 mesos per actualitzar el projecte, amb un pressupost de 4 milions d’euros. Passats aquests dos anys, ja es podria afrontar la licitació de les obres, i passar més endavant a l’execució de les obres, sense calendari sobre la taula. Govern i Ajuntament han insistit que ara aquest perllongament és necessari davant la reconversió de tots els espais firals de Montjuïc, amb l’ampliació del MANC, i el creixement de la ciutat a l’altra banda de la muntanya.
Com serà aquest perllongament?
Segons el projecte constructiu del 2009, que serà el punt de partida de l’actualització, el perllongament començarà a l’actual estació de Sant Antoni, des d’on es dirigirà cap a l’estació de l’L3 a Poble Sec, de manera que l’actual ramal de l’L2 fins a Paral·lel quedaria fora d’ús, o si més no, fora d’explotació comercial. Des de Poble Sec s’endinsaria a Montjuïc amb estacions al MNAC, a l’entorn de la Font Màgica i a INEFC -anteriorment l’estació es proposava com a Foixarda-, en l’àmbit de l’Anella Olímpica, per passar després a l’altra banda de la muntanya, connectar amb l’estació de Foc (L10) i les estacions de Fira i Parc Logístic de l’L9.
Es tracta, doncs, d’una obra que contempla sis noves estacions de l’L2: Poble Sec, MNAC, INEFC, Foc, Fira i Parc Logístic, amb punt de partida des de Sant Antoni. Tot plegat implica la construcció d’un túnel de 6 quilòmetres que es començaria a excavar des de Parc Logístic. El túnel s’excavarà en la major part amb tuneladora, tret d’un tram de 600 metres que s’executarà mitjançant pantalles. Sobre quan podria ser realitat aquest projecte, Collboni i Paneque han evitat donar dates més enllà de la previsió de 24 mesos per enllestir l’actualització dels estudis constructius, tot posant l’accent en la importància que aquest projecte torni a caminar, més enllà del que pugui trigar a estar enllestit.
A llarg termini, L2 a l’aeroport
Sobre el paper, a més, es manté la possibilitat, també a llarg termini, que un cop l’L2 arribi a l’estació Parc Logístic, els combois d’aquesta línia connectin a la infraestructura de l’L9 i arribin també a l’aeroport del Prat, la qual cosa suposaria un canvi radical en les connexions amb aquesta instal·lació aeroportuària, ja que implicaria que s’hi podria arribar en Metro des del centre de la ciutat, amb estacions com Universitat i Passeig de Gràcia. Cal tenir en compte, això sí, que abans que això sigui una realitat ja hauria de funcionar la línia de Rodalies gestionada per FGC que connectarà també Passeig de Gràcia amb les dues terminals de l’aeroport del Prat.
Estratègia i ordenació d’estacions d’autobusos
Així mateix, la Generalitat i l’Ajuntament han acordat la creació d’un grup de treball per l’estratègia i ordenació d’estacions d’autobusos interurbans a la ciutat, tenint en compte que l’any 2028 hi haurà un nou marc de concessions que, segons Paneque, “ens ofereix també l’oportunitat, mitjançant aquest grup de treball, d’analitzar les estacions intermodals que ens ha de permetre ordenar un sistema d’intercanviadors”. En aquesta qüestió tampoc s’ha especificat com serà el nou model d’estacions d’autobusos, tot i que ja hi ha alguns plans de futur en marxa, com la futura estació subterrània de la plaça d’Espanya.
Aquest nou grup de treball estarà format per l’Ajuntament, la Generalitat, l’ATM i l’AMB, i servirà per tirar endavant l’estratègia de reforçar i ampliar els serveis d’autobús interurbà amb connexió amb Barcelona i consolidar un nou esquema d’intercanviadors de transport públic, a manera d’estacions terminals que endrecin i potenciïn l’efecte xarxa, millorin el servei prestat als usuaris i redueixin la pressió en els carrers i l’espai públic de la ciutat.