L’anunci del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, de perllongar les rebaixes dels abonaments de transport públic, comunicada dimarts dins de tot un paquet de mesures anticrisi, va arribar acompanyat d’una addenda que podria fer perillar la rebaixa del títol de transport més utilitzat a Barcelona i tota la seva gran àrea, la T-Casual, l’abonament de 10 viatges disponible per a tot el sistema gestionat per l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM). De fet, tal com recollia dimarts elNacional.cat, Pedro Sánchez va indicar que es mantindria la bonificació del 30%, la part estatal, però va especificar que es faria en aquells territoris on “els governs autonòmics complementin fins al 50%”, un detall que podria afectar la rebaixa de la T-Casual, que no està complementada per la part catalana.
Aquest dimecres, un cop publicat el decret al BOE, el text concret i oficial assenyala, d’entrada que les ajudes correspondrien “al primer semestre del 2023”, quan en principi s’havia parlat de tot l’any, però a més s’aclareix que l’ajuda “permetrà bonificar el 30% del preu del transport urbà i interurbà de competència autonòmica o municipal per a aquelles comunitats i ajuntaments que acordin una bonificació del 20% addicional”. Això crea un interrogant respecte la T-Casual, que a diferència de la T-Usual i la T-Jove, no tenia aquest 20% addicional i, per tant, des del setembre que té un preu de 7,95 euros, ja que està bonificada només pel tram espanyol, d’un 30% respecte al seu preu total, que és d’11,35 euros.
Quin serà el preu definitiu?
Davant aquesta situació, a hores d’ara encara no se sap quin serà el preu definitiu de la T-Casual, pel fet que des del setembre s’ha pogut comercialitzar amb un 30% de rebaixa, però sembla que aquesta possibilitat ja no serà practicable a partir de l’1 de gener del 2023. De fet, fonts de la Moncloa citades per ‘betevé’ han assegurat que per aplicar la rebaixa del 30% a la T-Casual caldrà que l’ATM apliqui per la seva banda una rebaixa del 20% de manera que l’abonament de 10 viatges quedi rebaixat al 50% en igualtat de condicions amb els altres títols multiviatge.
En aquest sentit, cal recordar que l’ATM sempre ha defensat bonificar els títols més recurrents, és a dir T-Usual i T-Jove, i per això mateix va decidir en el seu moment no aplicar cap descompte addicional a la T-Casual. Ara, a pocs dies pel canvi d’any, l’ATM sembla obligada a prendre una decisió que, segons l’aplicació del decret, només pot anar encaminada en dos sentits, o bé renunciar a la rebaixa de la T-Casual, que quedaria amb una tarifa d’11,35 euros, la mateixa que estava vigent fins al setembre, o bé complementar, amb diners propis, el 20% restant, de manera que quedaria, cèntim amunt o avall, en un preu de 5,67 euros. El que sembla poc probable és que es mantingui el preu actual, de 7,95 euros.
Per la seva part, fonts de l’ATM consultades per elNacional.cat, s’han limitat a anunciar que en les properes hores, amb una data màxima de dijous al matí, es farà públic un comunicat amb les noves tarifes, sense aclarir quin serà el preu definitiu de la T-Casual de cara al 2023. Per tant, de moment els interrogants queden oberts, no només pel que fa al preu final de la T-Casual, sinó també a la durada d'aquest nou període de rebaixes i la caducitat dels títols rebaixats.