Tot i que les obres de perllongament de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ja han començat, l’ocupació de part del parc de Joan Miró de Barcelona per ubicar-hi la zona logística no començarà fins a l’estiu. En aquest context, la Plataforma Salvem el parc Joan Miró mira d’esgotar totes les possibilitats per evitar l’afectació en aquesta zona verda, l’únic gran parc del districte de l’Eixample, que suposarà la tala de 118 arbres. Si fa dues setmanes van proposar una alternativa a l’ocupació del parc, aquest dilluns han reclamat la intercessió de la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera.
Segons un comunicat de la plataforma, els veïns recorden que la ministra, que forma part del PSOE i, per tant, és del mateix color polític que el govern municipal de Barcelona, ha declarat públicament en diverses ocasions la necessitat de protegir l’arbrat urbà. De fet, ho va fer en referència a una actuació similar prevista a Madrid, on es vol talar una arbreda en el marc de les obres de perllongament de l’L11 del metro madrileny, quan va afirmar que els arbres “són fonamentals en els entorns urbans, i més els arbres madurs”. “No és possible substituir un arbre madur crescut amb molts anys a l’esquena i amb una dificultat objectiva per ser trasplantat per arbres petitons i joves”, va afegir la ministra.
Segons la plataforma veïnal, ni l’Ajuntament ni el Govern no han considerat acceptables cap de les alternatives d’utilitzar espai firal o espai dedicat al trànsit viari, amb arguments contraris a buscar solucions a l’emergència climàtica o la crisi de salut pública per la mala qualitat de l’aire, i per això retreuen a les administracions catalanes que donin “prioritat a la circulació de vehicles per sobre de l’espai verd; no consideren la salut ni el benestar de la població; no tenen en compte el factor mediambiental que tant impacta al veïnat; només valoren el cost econòmic directe de les obres sense comptabilitzar els costos en salut i el benestar social, i quantifiquen només l'impacte en CO₂ i en cap moment s'avalua la necessitat de disposar de zones amb bona qualitat de l’aire (lliures de NO₂)”.
És per això que la Plataforma Salvem el Parc Joan Miró demana a la ministra Ribera que es reuneixi amb el veïnat a la zona afectada i que aporti la seva mediació per aconseguir salvar el parc, al mateix temps que recorden que les obres previstes impliquen perdre un dels pocs refugis climàtics de l’Eixample i tindrà un impacte negatiu destacat sobre el veïnat i els equipaments educatius propers al parc, com l’escola Joan Miró, l'institut Ernest Lluch i la biblioteca Joan Miró.