L’Ajuntament de Barcelona modificarà el seu plantejament de Superilla a l’Eixample, que tindrà forma de quatre Eixos Verds als carrers Girona, Consell de Cent, Rocafort i Comte Borrell per recuperar un tram de vies de tramvia i part de les llambordes aparegudes a l’inici de les obres de reurbanització. Segona ha informat el consistori, es preveu recuperar un tram de vies al carrer Girona, amb una longitud de 45 metres, que quedarà integrat al nou eix verd entre el carrer Diputació i la Gran Via, mentre que en diversos punts del mateix carrer Girona, així com a la plaça que formarà la cruïlla entre Consell de Cent i Enric Granados es col·locaran llambordes.
La petició de mantenir les vies de tramvia va sorgir just al moment que aquestes van aflorar a l’inici de les obres, però finalment només se’n salvarà un tram del carrer Girona, malgrat que de vies s’han trobat en diversos punts dels carrers que estan sent reurbanitzats. A l’inici de les obres el passat juliol van aflorar les vies i també les llambordes sota les capes d’asfalt que a partir dels anys seixanta es van anar posant per sobre. Segons ha assenyalat la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, es tracta de “vestigis recents que recuperen la història dels carrers de la ciutat”.
El consistori va cedir ràpidament a la petició de conservar les vies i finalment s’ha presentat una variació del projecte al carrer Girona, desestimant així conservar les aparegudes a Consell de Cent entre Aribau i Muntaner. Al tram de Girona entre Diputació i Gran Via es mantindran les vies enrasades al mateix nivell del carrer per no generar ressalts, i s’aplicarà un tractament antilliscant a la via i es reomplirà la ranura existent amb resina per garantir que la superfície sigui llisa. Al carrer Girona hi passava la línia de tramvia que unia la ronda de la Universitat amb Horta i va estar en ús fins a mitjans del segle XX, amb un ample de via d’un metre.
Llambordes d’anada i tornada
Pel que fa a les llambordes, cal recordar que en els treballs inicials dels Eixos Verds ja es va proposar recuperar llambordes però es va desestimar per tractar-se d’un sistema que crea moltes dificultats per als vianants, especialment per a les persones amb discapacitats. Ara bé, un cop van aflorar en diversos dels trams actualment en obres, va tornar a posar-se sobre la taula la possibilitat de recuperar-les i finalment s’ha adoptat la decisió de tornar-les a situar en diversos punts, això sí, primerament les llambordes seran allisades i es col·locaran sense intersticis, seguint el model existent a la plaça Comercial, davant el mercat del Born, i evitant així els habituals sotracs dels carrers de llambordes clàssics.
Els trams en llambordes se situaran principalment al carrer Girona, al mateix tram que les vies del tramvia i en el tram entre els carrers Aragó i València i a les semiplaces que es formaran en les cruïlles de Girona amb Gran Via, Diputació, Aragó, València i Mallorca. Finalment, també es dotarà de llambordes la plaça ja inicialment prevista entre els carrers Consell de Cent i Enric Granados, amb una superfície total de llambordes de 6.000 metres quadrats.