La reforma de l’avinguda Meridiana de Barcelona és una obra que s’allarga en el temps però que no s’atura. Un cop s’ha donat per finalitzat el tram entre Navas/Josep Estivill i Felip II, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dijous que durant el primer semestre del 2025 començaran les obres d’un nou tram, probablement el més ambiciós fins al moment, entre Felip II i Fabra i Puig, de més d’1 quilòmetre de llarg. Aquest nou tram suposarà uns 18 mesos d’obres, de tal manera que hauria d’estar enllestit a mitjans del 2026 i compta amb una inversió de 26 milions d’euros.

El nou tram tindrà la mateixa filosofia d’eix verd i ciutadà”, ha assenyalat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, apuntant que fins ara s’ha aconseguit una “transformació evident” que ha suposat la “baixada de 19.000 vehicles al dia”, ja que s’hauria passat dels entre 60.000 a 64.000 cotxes que passaven cada dia, fins als actuals 44.600. A més, Bonet ha assenyalat que el futur tram tindrà en compte “l’espai intermodal” situat entre Felip II i Garcilaso, on conflueixen les estacions de Metro de les línies L1, L5, L9 i L10, amb la de Rodalies de Sagrera-Meridiana i la parada d’un gran nombre de busos urbans i interurbans.

Finalitzat el tram entre Navas i Felip II

En tot cas, s’ha donat per finalitzat el tram entre Navas de Tolosa-Josep Estivill i Felip II, on s’ha donat continuïtat a la secció de la nova Meridiana amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, on les bicicletes van pel centre amb un carril bici segregat obert fa pocs dies, i amb voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat destacada és a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixampla en forma de rambla i es destina íntegrament als vianants per millorar el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es divideix i és unidireccional a banda i banda de l’espai central.

nova rambla meridiana ferran rfeyes foto laura figuls acn
El tram finalitzat inclou un nou passeig central per a vianants davant la plaça de Ferran Reyes / Foto: Laura Fíguls - ACN

Una altra de les mesures incloses en el projecte ha estat l’execució d’un gir de 180 graus a l’altura del carrer d’Espronceda per als busos que venen de fora de Barcelona. Aquest gir, habilitat des del mes de març, permet que els autobusos descarreguin i carreguin el passatge i surtin de Barcelona sense haver d'entrar a fer la volta a través dels carrers de l'interior del barri (i especialment els carrers Sant Antoni Maria Claret i Espronceda) com passava anteriorment. Això també permet agilitzar el servei d'aquests busos. La mesura vol donar resposta a les demandes veïnals de minimitzar el pas de les línies d’autobusos interurbans en l’àmbit i evitar les molèsties que poden generar als residents. Finalment, en tot el tram s’han plantat 124 arbres i els propers dies s’acabaran de plantar espècies arbustives per completar tot el verd previst en l’àmbit. La inversió destinada en totes aquestes actuacions ha estat d’uns 9,1 milions d’euros.

Com serà el nou tram?

Pel que fa al tram entre Felip II i Fabra i Puig, la intenció del govern municipal és la de licitar els propers dies les obres i iniciar-les el primer semestre del 2025. En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran 230 arbres nous i n’hi haurà 720 en total, així com es guanyen uns 7.200 m² de parterres. Però hi haurà dos àmbits amb característiques diferents: el node Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera.

 

El node Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a cada banda i serà unidireccional. També es milloraran els jardins de Pilar López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passarà a haver quatre.

reforma meridiana felip ii fabra puig foto ajbcn (6)
El tram entre Felip II i Fabra i Puig inclou un nou passeig central en l'àmbit dels Jardins d'Àngels López Ayala / Foto: AjBCN
reforma meridiana felip ii fabra puig foto ajbcn (3)
La reforma inclou passar de nou passos semafòrics a quinze / Foto: AjBCN

A més, entre els carrers de Felip II i Garcilaso es crearà un espai d’intermodalitat per millorar la connexió amb transport públic de la zona. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i interurbans que coincideixen també amb el carril bici situat a voreres, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitaran dos carrils bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans). La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.

Per augmentar la connectivitat i facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat es crearà un pas de vianants al carrer d’Honduras, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15. Abans de començar les obres caldrà dur a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma. Així, s'implementarà un carril bici que complementarà la xarxa actual. Serà bidireccional i anirà pel carrer de Concepció Arenal, entre el passeig de Fabra i Puig i Felip II.

El següent tram, “en estudi”

Pel que fa al següent tram de la Meridiana pendent de reurbanització, entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo, que suposarà un repte tant pel que fa a la seva longitud, de 2,5 quilòmetres, com per la seva complexitat, ja que hi ha un important canvi de cota entre el costat muntanya i el costat mar i a més hi passa el tren per sota, Bonet s’ha limitat a assenyalar que la reforma està “en estudi”, sense assenyalar més detalls o calendari. El govern municipal sí que ha mostrat el seu convenciment que “la Meridiana no acaba a Fabra i Puig”, però tampoc ha volgut donar més detalls d’un projecte quimèric presentat l’anterior mandat però que, de moment, no va més enllà d’una possibilitat de futur sense més concreció.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!