La circulació de trens pels túnels de Plaça Catalunya i Passeig de Gràcia quedarà interrompuda els dos pròxims caps de setmana amb motiu de les obres per adaptar les vies d'aparcament d'ample convencional a l'estació de Sants. Segons Adif, les actuacions corresponents a la primera fase finalitzaran aquest mes d'agost. A través d'un comunicat, la companyia ha detallat que les afectacions a Plaça Catalunya tindran lloc entre la nit del 21 i el matí del 24 d'agost (de les 23.45 h a les 5.15 h), mentre que a Passeig de Gràcia transcorreran entre la nit del 28 al matí del 31 d'agost (en els mateixos horaris). Per facilitar la mobilitat dels passatgers, Renfe ha programat un pla alternatiu de transports.
Cap de setmana 22-23 d'agost
Entre els dies 21 i 24 d'agost les línies afectades seran l'R1, l'R2 Sud, l'R3, l'R4 i l'R12. En el cas de l'R1 (de l'Hospitalet a Maçanet-Massanes), els trens començaran i acabaran el seu recorregut a l'estació de Plaça Catalunya. Els viatgers de les estacions de l'Hospitalet de Llobregat o Sants podran arribar a Plaça Catalunya utilitzant la línia L1 del metro o bé la línia R4 de Rodalies fins a Clot-Aragó.
Cap de setmana 29-30 d'agost
Les línies afectades per les obres són l'R2 Sud, l'R2 Nord, l'R3, l'R11 i les línies R13, R14, R15, R16 i R17. En el cas de l'R2 Sud i l'R3, les restriccions durant l'últim cap de setmana d'agost seran les mateixes que la setmana anterior.
Nou esquema de vies a Sants
Les actuacions dels dos pròxims caps de setmana formen part del projecte conegut com a 4+4, una sèrie d'obres que permetran implementar un nou esquema de vies a l'Estació de Sants i que suposa una inversió de 8,9 milions d'euros. Amb els treballs dels pròxims dies Adif vol donar per acabada la primera fase de les obres, unes tasques que permetran a l'estació disposar de vies per a la parada de trens que accedeixen a la terminal per cada un dels túnels d'accés. Per Adif, es tracta d'una actuació "de gran importància" per millorar el servei, "ja que permetrà optimitzar i flexibilitzar la capacitat de la infraestructura i de l'explotació en el nucli central de la xarxa ferroviària de Barcelona".
"L'explotació actual està desequilibrada i qualsevol incidència en el tràfic suposa una major afectació a les línies que passen per Plaça Catalunya, dificultant la capacitat de normalització del servei després d'un retard", afegeix Adif. En aquest sentit, assenyala que el projecte 4+4 permetrà "equilibrar les operacions d'entrada i sortida de trens per agilitar els moviments d'estacionament i de pujada i baixada de viatgers, tot permetent que s'incrementi la fluïdesa en el pas per l'estació".
Les tasques que es duran a terme formen part del pla d'obres que Adif i Adif-Alta Velocitat estan impulsant pel període 2020-2021, amb una inversió de gairebé 280 milions d'euros destinada a la millora d'infraestructures de la xarxa ferroviària de Catalunya.