La represa de les obres del tram central de les línies L9 i L10 del Metro de Barcelona, que comportaran tornar a posar en marxa la tuneladora situada a la zona de la futura estació de Manuel Girona per continuar el túnel del tram Zona Universitària - Lesseps comportarà com a mesura de control i seguretat la inspecció de 4.500 habitatges situats en la zona per on ha de passar la futura línia de metro. A més, segons ha informat aquest dimarts el departament de Territori, responsable de les obres, també s’instal·laran equips d’auscultació en els edificis i en el terreny.
Al novembre del 2021 ja es va donar a conèixer que el Govern destinarà 59 milions d’euros a avançar en els treballs del tram central de les línies L9 i L10 del metro de Barcelona, una partida inclosa als pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a aquest 2022, amb l’objectiu de reimpulsar tota l'obra amb l’horitzó d’enllestir el tram pendent l’any 2029 a tot estirar. Ara, dins de les obres per connectar les branques sud i nord de les línies L9 i L10, entre les estacions de Sagrera i Zona Universitària, cal acabar poc més de 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manel Girona i Lesseps. Abans però, cal garantir que l’obra sigui segura.
Així, dins la nova fase d’obres ja engegada prenen importància les inspeccions tècniques d’edificis prèvies, la implementació dels plans d’auscultació i el desenvolupament de reunions informatives amb el veïnat, comerciants i representants de l’Ajuntament de Barcelona. Aquestes tasques s’afegeixen a les que ja estan en curs des de l’any passat entorn de l’estació de Mandri i a les activitats necessàries per a la posada en marxa de la tuneladora, prevista per aquesta primavera. La intenció del departament és que durant aquest any s’efectuïn més de 4.500 inspeccions prèvies en habitatges, locals comercials i aparcaments a més de dur a terme un complet pla d’auscultació.
Estació de Metro de Ciutat de la Justícia / Carlos Baglietto
L’objectiu d’aquestes inspeccions és documentar l’estat de conservació de les edificacions i d’altres infraestructures existents abans de l’inici de les obres per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat i poder verificar-lo durant les obres o un cop finalitzades, en cas que sigui necessari. En el cas dels edificis, s’avaluen tant els elements comuns com façanes i escales, com l’interior de cadascun dels habitatges. També s’inspeccionen locals comercials i aparcaments. D’altra banda, es du a terme la instal·lació d’equips d’auscultació i control en els mateixos edificis i en el terreny, per controlar l’evolució dels treballs del túnel les possibles oscil·lacions del nivell freàtic.
Quatre quilòmetres pendents
Per a connectar les branques sud i nord de l’L9/L10 i culminar, així, aquestes línies, cal perforar poc més d’uns 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manuel Girona i Lesseps. Així mateix, cal finalitzar l’obra civil de la gran major part de les estacions ja iniciada en la fase d’obres anterior, fer les obres d’arquitectura i instal·lacions, començar la construcció de l’estació Manuel Girona i col·locar la llosa intermèdia, vies i instal·lacions al túnel del tram central, inclòs el que està construït però no en servei i que té poc més de 5 quilòmetres. Les obres per a finalitzar l’L9/L10 estan valorades en prop de 950 milions d’euros.
A banda de les inspeccions i el pla d’auscultació, també està prevista la reimplantació de les zones de treball, reprenent els treballs per a la finalització del pou de l’estació de Sarrià, que afectaran part de la via pública. Així mateix, a l’estació de Camp Nou, es reimplanta la zona d’obra com a preparació a la posada en marxa de la tuneladora i al pou de l’estació de Guinardó/Hospital de Sant Pau s’efectuen les tasques prèvies per a l’extracció de la majoria de les peces de la tuneladora que hi ha situada a Lesseps. Així, la tuneladora situada a la futura estació de Manuel Girona reprendrà la perforació del tram de túnel que queda, aquesta primavera, en direcció a l’estació de Lesseps, un cop es completin els treballs previs pel seu funcionament, de manera que les estacions pendents puguin entrar en funcionament de manera progressiva entre el 2026 i el 2028. Actualment, el sistema L9/L10 de metro compta amb 37,5 quilòmetres de línia i 35 estacions en servei.
Túnel en servei de la L10 / Carlos Baglietto