És el pas definitiu per reduir la contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona. La Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació i l'Ajuntament de Barcelona han arribat a un acord històric per millorar la qualitat de l'aire de la capital catalana i la seva conurbació.
A partir de l'1 de gener del 2019, milers de vehicles no podran circular per Barcelona ni el seu entorn més proper els dies feiners. La decisió afecta pràcticament una desena part dels cotxes, el que converteix la decisió en inèdita fins al moment.
Quins cotxes no podran circular?
Els vehicles afectats són els cotxes matriculats abans de l'1 de gener de 1997 i les furgonetes amb matrícula prèvia a l'1 d'octubre de 1994. En xifres, això es tradueix en 106.018 turismes, un 7% del total del parc mòbil; i 22.049 furgonetes, un 16% de les presents a Catalunya.
En la Zona de Baixes Emissions Intrarrondes, és a dir, totes les vies situades entre la ronda de Dalt i la ronda Litoral, aquesta restricció serà extensible a tots els vehicles que comptin amb l'etiqueta vermella distribuïda els darrers mesos per la Direcció General de Trànsit (DGT).
En què consisteix la restricció?
Els vehicles afectats no podran circular per l'entorn de Barcelona els dies feiners a partir de l'1 de gener del 2019. D'altra banda, a més d'aquesta restricció general, cada municipi en podrà aplicar d'altres més estrictes. A més, a partir del proper 1 de desembre, aquests mateixos vehicles estaran restringits en episodis contaminants.
Nivells de contaminació alarmants
Barcelona afronta un problema de contaminació atmosfèrica especialment greu. És cert que en la majoria de grans ciutats europees existeix un problema generalitzat, les puntes de contaminació, però en el cas de la capital catalana, la preocupació s'estén també als nivells de contaminació mitjans anuals.
És el que va desvelar el darrer estudi de l'Agència de Salut Pública sobre la Qualitat de l'Aire (2015), que va exposar un creixement interanual alarmant en la mitjana de contaminants: l'NO2 va augmentar un 11% en un any i la PM10, un 13%.
De fet, els punts de mesura de la contaminació repartits per la capital catalana mostren dades especialment preocupants: en els encreuaments de l'avinguda de Roma i Comte d'Urgell i de Via Augusta i Travessera de Gràcia s'ha superat el límit mitjà anual establert per la UE (40 µg/m3) en un 40% i un 35%, respectivament.
Objectiu: reducció del 30% en 15 anys
L'acord històric ha tingut lloc en la cimera sobre la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona, en què han assistit la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació i representants de 40 ajuntaments, entre els quals es troba el de Barcelona.
Els assistents s'han compromès a reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit en els propers 15 anys, i un 10% en els pròxims 5 anys. Aquestes mesures urgents s'adopten per aconseguir reduir els nivells de contaminació fins a arribar als recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i també per complir els objectius establerts per les institucions europees.