Aquest dimarts, 1 de març, comencen les obres de reurbanització de la Via Laietana, una transformació que comportarà, en la seva meitat superior, entre les places d’Antoni Maura i Urquinaona, les primeres restriccions al trànsit en sentit descendent, que es faran més evidents a partir del mes d’abril, quan es restringirà també el sentit ascendent. Tot plegat una afectació molt important en una de les artèries principals de connectivitat entre el Ciutat Vella i tot l’àmbit del Port Vell amb l’Eixample i que començarà a dibuixar el resultat final, quan la Via Laietana quedarà com un espai on la circulació estarà força restringida a serveis i veïns.

La primera fase d'obres correspon al tram entre les places Urquinaona i Antoni Maura / AjBCN

L’objectiu de la reforma, de fet la de més gran abast pràcticament des que es va obrir aquesta via en el període 1908-1913 per mig del contínuum urbà que fins a principis del segle XX era Ciutat Vella, suposarà la ‘superillaïtzació’ d’aquesta avinguda, amb voreres més amples i una nova configuració del trànsit que preveu, en sentit mar-muntanya, un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta, a més d’un carril bici segregat al costat de la vorera, mentre que en sentit muntanya-mar hi haurà un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril obert al trànsit privat amb circulació limitada a 30 km/h.

Restriccions a partir de l’1 de març

Segons ha informat aquest dilluns l’Ajuntament de Barcelona, les primeres restriccions previstes s'engegaran, doncs, aquest dimarts, 1 de març, i fins a principis d’abril afectaran només el sector entre la plaça d’Urquinaona i la divisòria amb el carrer de Jonqueres. En un primer moment, els treballs es concentraran a la vorera costat Besòs, ocupant un cordó de serveis (aparcament de motos i zona de càrrega i descàrrega) i un carril de circulació descendent només en aquest tram afectat. Per tant, mentre duri aquesta fase inicial, l’afectació serà que quedarà sense ús el carril on ara aparquen motos i estacionen els serveis de càrrega i descàrrega i desapareixerà un carril en sentit descendent. Durant aquest primer període, en sentit ascendent no hi haurà modificacions i els vehicles podran seguir utilitzant la Via Laietana fins al carrer Junqueres i des d’allà, accedir a la plaça Urquinaona, com fins ara.

 

Restriccions a partir de principis d’abril

Un cop acabada aquesta fase, segons el consistori “a principis d’abril” sense més concreció de moment, és quan s'engegaran les restriccions més serioses, ja que es començarà a treballar en tot l’àmbit de la Via Laietana entre les places Urquinaona i Antoni Maura, també a la vorera del costat Llobregat. Això comportarà que en sentit muntanya, la circulació de vehicles quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis, que arribarà fins a l’avinguda Francesc Cambó/plaça d’Antoni Maura. Allà, la plaça farà funcions de rotonda i obligarà la circulació ascendent a tornar a anar en direcció al port

Les restriccions més importants començaran a l'abril / AjBCN

A més, en sentit mar hi haurà un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat, tal com ja hi ha actualment a la major part de la via. Aquesta afectació es mantindrà fins al final de les obres i serà, de fet, la configuració definitiva amb l’afegit que el carril bus serà compartit amb bicicletes i el carril obert a la circulació en vehicle privat estarà limitat a 30 km/h. El carril compartit entre bus i bicicletes ha estat força criticat pels usuaris d’aquest segon mitjà de locomoció, però de moment, no hi ha prevista cap solució diferent de l'anunciada.

Itineraris recomanats

Un cop es restringeixi la circulació en sentit ascendent, la recomanació pels vehicles privats és agafar el següent itinerari alternatiu: avinguda Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere, tot i que també hi ha la possibilitat, segons el destí, de desplaçar-se fins al Paral·lel i la ronda de Sant Pau per accedir a l’Eixample. A més, mentre durin les obres, les línies de bus 47, V15 i V17, que circulen en sentit muntanya, també seran desviades pel mateix recorregut alternatiu Picasso-Lluís Companys, mentre que el bus de barri 120 inicialment mantindrà el seu itinerari habitual. Els desplaçaments en bici també s’hauran d’adaptar a aquesta nova configuració.

A més, tant el mercat de Santa Caterina com les botigues que estiguin situades en aquesta via estaran obertes i en servei i s’anirà informant de manera puntual de les zones de càrrega i descàrrega més properes durant l’execució de les obres. En tot moment es garantirà l’accés als aparcaments i als guals existents a la Via Laietana i als seus entorns, així com el pas dels vehicles de serveis i d’emergències. Durant el període d’obres els vianants es podran desplaçar per la Via Laietana, tot i que en alguns moments del desenvolupament dels treballs de renovació de serveis serà necessari obrir rases, que quedaran totalment protegides, i es canviarà de lloc algun pas de vianants. Els recorreguts alternatius estaran senyalitzats durant tots els treballs.

Sense afectacions al metro

Finalment, les sortides de metro que estan situades en aquest àmbit, Urquinaona i Jaume I, no tindran cap afectació significativa. Les parades de taxi ubicades a la plaça d’Antoni Maura, inicialment es mantindran al seu lloc actual però quan es treballi en aquest punt es traslladaran de manera definitiva al carrer Joaquim Pou. Pel que respecta a les places de persones amb mobilitat reduïda (PMR) i les places reservades d’hotel que hi ha en els carrers de l’entorn de la Via Laietana es mantindran i no està previst cap canvi. En cas que es produís alguna modificació seria prèviament comunicada al titular i/o afectat.

La segona fase d’obres entre les places d’Antoni Maura i d’Antonio López s’iniciarà un cop hagin finalitzat aquests 14 mesos de treballs, de manera consecutiva, tot i que poden estar afectades per les eleccions municipals del maig del 2023. Val a dir que aquesta reforma no compta amb el suport de tots els grups polítics representants al plenari municipal.