L’obertura del túnel de Glòries en sentit Llobregat encara no té data fixada, tot i que inicialment s’havia d’obrir a finals del 2021, posteriorment a principis del 2022 i ara ja sembla que començarà el mes de març sense tenir aquesta infraestructura en servei que hauria de millorar sensiblement la mobilitat a l’entrada de Barcelona. Des que a principis de novembre es va obrir el túnel en sentit Besòs, que han anat passant les setmanes sense tenir clar quan es podria completar l’obra, tot i que l’ajuntament sempre ha mantingut la seva intenció d’obrir-lo “tan aviat com sigui possible” a l’espera que finalitzin “les proves tècniques de seguretat”.
Amb tot, l’obertura d’un primer sentit del túnel va deixar en evidència un problema addicional, la falta de plans a curt termini per urbanitzar la Gran Via en el tram afectat pels túnels al costat Besòs, és a dir, entre els carrers de Badajoz/Independència i Bilbao, un espai de gairebé 800 metres de llargada i 50 d'amplada que, un cop obert el túnel, quedarà alliberat del trànsit. De fet, els veïns de la zona ja van mostrar la seva disconformitat a que la reforma urbanística de la zona quedés postergada al proper mandat i fins i tot van organitzar una manifestació de protesta que va tenir lloc a finals de novembre. I ara, tres mesos més tard, el govern municipal ha reaccionat, això sí, a marxa lenta.
Segons ha donat a conèixer aquest dissabte l’Ajuntament de Barcelona, ja hi ha un projecte sobre la taula per urbanitzar tota aquesta zona, que serà una extensió del parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries, conformant un passeig verd de 30.000 m² que a més de pacificar tota la zona servirà per millorar la connexió dels barris del districte de Sant Martí situats a les dues bandes de la Gran Via. Amb tot, l’inici de les obres quedarà pendents per al proper mandat, just el motiu de queixa dels veïns, ja que la intenció del consistori és començar a redactar el projecte executiu amb l’objectiu de tenir-lo llest l'abril del 2023 i poder licitar les obres abans de mandat. A banda que mentre no es comencin les obres definitives hi haurà una “intervenció tàctica”, amb arbrat provisional i pintura sobre l’asfalt.
Com serà el nou passeig verd?
En tot cas, sobre el paper el nou passeig verd serà una sensible millora per a la vida dels veïns d’aquest tram, ja que preveu que en tot el recorregut, de 50 metres d’amplada, el verd sigui el principal protagonista amb força presència d’arbres, que oferiran zones d’ombra que s’intercalaran amb espais d’arbustos que delimitaran noves zones de joc i estada. A més, es preveu una urbanització de plataforma única, amb una configuració que preveu al costat muntanya -on hi ha habitatges- un carril que integri el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis, mentre que al costat mar -on hi ha el centre comercial Glòries- hi haurà vorera, carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit.
Tot plegat suposarà un canvi perceptible respecte a la situació prèvia a la construcció del túnel, amb una autopista de vuit carrils -quatre per sentit-. A més, al centre hi haurà un gran passeig d’uns 20 metres d’amplada que acollirà elements com fonts, llocs per seure i taules i mobiliari lúdic com ara taules de ping-pong, escacs i jocs infantils. A les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la Rambla del Poblenou/Clot i Ciutat de Granada, així com als accessos al centre comercial, s’habilitaran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics, socials i esportius i la connectivitat amb els barris.
A més, en la reurbanització es preveu la utilització de materials amb baix impacte mediambiental, amb la combinació de granet per a la superfície de pas per als vianants i el sauló per als àmbits tous i parterres. També hi ha la intenció d’afavorir la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i escala humana. Addicionalment, i dins de la pacificació de l’entorn de l’Escola Casas es preveu una plaça nova a l’àrea delimitada pels carrers de Guatemala, Joan de Malta, Monturiol i la Gran Via que tindrà tres camins de pas interiors i una àrea de jocs infantils.