Adif ha iniciat aquesta setmana les proves a les vies d'alta velocitat, perquè a La Sagrera comencin a circular els trens del corredor entre Barcelona i la frontera francesa, i que aquests passin pel seu interior abans de finalitzar l'any. A més, s'habilitaran quatre de les deu vies a la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT), que de moment només estaran disponibles per estacionar els trens, però que ja serviran per descongestionar l'estació de Sants. A partir del 2026, està previst que l'altra via entri en servei així com la totalitat de la ZTTT, destinada a la neteja i avituallament dels trens. La Sagrera, però, encara està lluny d'estar oberta als viatgers, ja que queda pendent el projecte de l'arquitectura interior de l'estació.
La nova zona d'Alta Velocitat
La zona destinada a l'alta velocitat està situada a la part superior de la futura estació de La Sagrera, per sobre el vestíbul i de les andanes de Rodalies, localitzades a la part inferior i per on ja circulen els trens des del 2020, en el cas de l'R1, i des del 2022, en el cas de l'R2 i R11, tot i que encara no s'hi aturen. Això sí, abans d'acabar l'any, Adif manté la previsió d'assolir la tercera gran fita de la construcció de la nova estació i que els trens del corredor cap a Girona i França d'alta velocitat passin per les vies de l'interior i deixin de fer-ho a cel obert, com fins ara.
Les proves de l'Alta Velocitat es van iniciar dilluns i s'allargaran fins aquest divendres, consisteixen en el pas de fins a dues locomotores de més 110 tones amb dos vagons amb 80 tones més de càrrega, ja que es tracta del primer cop que circulen vehicles ferroviaris pel tercer pis de l'estació. L'objectiu és confirmar que l'estructura és estable i suporta el pas de la càrrega dels trens: "És una prova per veure que realment l'estructura es comporta com volem, que té els desplaçaments que ha de tenir un cop la carreguem", ha detallat el cap de construcció de l'estació de La Sagrera, Alberto Alcañiz.
De moment, només serà en una de les vies, la del costat mar, mentre que no hi hagi la del costat muntanya construïda, previsiblement el 2026. Això mantindrà la circulació per via única entre l'estació de Sants i Mollet per als trens d'alta velocitat que entren o surten de Barcelona des del nord. Un cop les dues vies passin per l'interior, també entraran en servei les deu vies de la ZTTT, on es podran dur a terme les tasques de neteja, càtering i gestió de tripulacions.
L'estació logística entra en funcionament
Les quatre vies de la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT) que entraran en funcionament amb l'arribada de l'alta velocitat a La Sagrera, permetran descongestionar la càrrega de combois que rep l'estació de Sants, que es troba al límit després de la liberalització de l'alta velocitat, amb l'entrada de nous operadors com Iryo i Ouigo. Aquestes primeres quatre vies de les deu que tindrà l'estació en un futur, serviran perquè els trens hi puguin estacionar i s'habilitarà una zona per als maquinistes, però no s'hi faran encara tasques de neteja i ni s'hi carregarà el càtering.