La patronal Smart Mobility, que aplega empreses de mobilitat compartida i intel·ligent, ha denunciat l’incompliment per part de l’Ajuntament de Barcelona dels terminis per presentar el concurs que ha de regular el lloguer de patinets elèctrics a la ciutat. Ja fa dos anys i mig que s’hauria d’haver dut a terme.
Smart Mobility ha enviat una carta a la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, on li exposa el desconcert i la inquietud que hi ha en el sector i li demana celeritat i concreció dels terminis. La petició arriba després que la regidora hagi avançat que no sap si hi haurà una proposta abans de l’estiu, tal com s’havia compromès a principis d’aquest any.
Pendents des del 2019
Barcelona té pendent la regulació del lloguer de patinets elèctrics compartits des del setembre del 2019, data en la qual l’Ajuntament es va comprometre a elaborar un marc normatiu davant més d’una vintena d’empreses interessades a poder operar a la ciutat. La majoria dels operadors van decidir respectar la petició del consistori de no operar a l’espera de l’anunciada regulació, que havia d’arribar l'abril del 2020, segons la regidora Alarcón. Altres, però van optar seguir operatives.
Ara, però, l’Ajuntament dona allargues i argumenta dificultats tècniques i jurídiques en l’elaboració del marc normatiu. Els operadors, a la carta adreçada a la regidora, rebaten a fons els arguments pels quals la responsable de Mobilitat veu dificultats a l’hora de fixar les bases del concurs: manca d’espai per a l’aparcament i un problema vinculat a la mateixa gestió del concurs. Segons la regidora, el consistori no pot limitar la competència entre empreses i l’ACCO (Agència Catalana de la Competència) s’ho està mirant amb lupa.
Aparcament de patinets elèctrics / Europa Press
Aparcament
Smart Mobility sosté que el sector ja ha fet arribar al consistori models de zones designades per a l'aparcament designades que han aplicat ciutats com París, Sevilla o Saragossa, propostes que s’allunyen del model de free-floating que rebutja el consistori. Quan a la legalitat de restringir el nombre d’operadors, la patronal del sector sosté que l’Ajuntament té competències sobre l’espai públic i que pot actuar per ordenar una activitat econòmica que té demanda i un ús creixent a la ciutat.
El patinet s’ha convertit en un vehicle de mobilitat de demanda creixent, segons un estudi de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El 0,4 % del total de desplaçaments en dia feiner a l'àrea metropolitana es fan en vehicles de mobilitat personal, majoritàriament patinets elèctrics. El 54% dels moviments són per motius de feina i estudis.