La reforma de la Rambla de Barcelona està a punt d’entrar en una nova fase d’obres que suposarà el canvi de model d’execució, ja que es passarà de fer-ho per trams horitzontals, com ha estat el cas de la primera fase entre els portals de la Pau i de Santa Madrona, ja a punt d’acabar-se, per fer-ho per segments verticals, és a dir, treballant primer en l’àmbit de la calçada i vorera del costat del Barri Gòtic, posteriorment la caçada i vorera del cantó Raval i, finalment, el passeig central, una nova operativa que busca reduir a 32 mesos els 72 previstos inicialment, segons la voluntat expressada pel govern municipal d’agilitzar les obres, amb l’objectiu d’enllestir-les el febrer del 2027.

En aquest nou context, a partir d’aquest dimarts, 28 de maig, es començaran a practicar els treballs previs per garantir la mobilitat, amb l’objectiu que el 17 de juny comencin efectivament les obres en tot l’àmbit de la vorera i calçada del costat que dona al Barri Gòtic, que s’allargaran per un període de 10 mesos, és a dir, fins a mitjans d’abril del 2025. L’afectació en tot aquest segment de la Rambla comportarà importants canvis en la mobilitat, la primera de les quals suposarà l’eliminació temporal de la circulació en sentit muntanya-mar o descendent, que quedarà eliminada, com a mínim, fins a febrer del 2026, quan ja estiguin enllestits els dos laterals i es comenci a treballar en el passeig central.

WhatsApp Image 2024 05 27 at 17.09.59
 

Amb l’eliminació de la circulació en sentit descendent, que fins ara no estava sotmesa a cap mena de restricció, es podrà desviar tota la circulació en sentit ascendent, que continuarà sotmesa a les mateixes restriccions actuals, és a dir, pas permès a serveis de càrrega i descàrrega, veïns i usuaris dels aparcaments, a més de vehicles de serveis d’emergència. Aquest canvi permetrà alliberar tot el sector del cantó Barri Gòtic, que és on s’afrontaran primer les obres, amb la intenció de treballar per trams d’uns cinquanta metres, assegurant sempre l’accés a vehicles d’emergència també en aquest costat de la Rambla.

Semàfors al mig de la Rambla

Ara bé, per garantir els serveis de càrrega i descàrrega actuals al Barri Gòtic, amb força espais d’importància comercial com el Portal de l’Àngel, el carrer Ferran o la plaça Reial i que aquests tinguin una via de sortida, l’actuació prevista a la Rambla preveu l’habilitació de fins a cinc passos semafòrics que permetin que els vehicles -en principi, només els de càrrega i descàrrega i de residents- travessin el passeig central venint del Barri Gòtic per agafar el carril ascendent al costat Raval. Aquests cinc passos estaran controlats per semàfors i està prevista la instal·lació de blocs new jersey per fer més evident la nova senyalització del passeig de vianants per excel·lència de Barcelona

Aquests cinc passos s’habilitaran a l’altura dels carrers Portaferrisa i Ferran, del Pla de la Boqueria -una mica per sobre del mosaic de Joan Miró-, de la plaça Reial i del carrer Escudellers. Tres d’ells ja funcionaran el mateix dia 17 de juny, mentre que el del Pla de la Boqueria quedarà preparat però encara no s’utilitzarà, i el del carrer Escudellers prendrà forma més endavant. En tot cas, el mateix Ajuntament de Barcelona ha recordat que històricament aquests passos per a vehicles havien existit en algun moment i que, en tot cas, seran passos temporals que s’eliminaran un cop tornin a estar en servei els vials de la Rambla en tots dos sentits. El que és cert és que, durant un temps, la Rambla comptarà amb semàfors al passeig central i el pas dels vianants es veurà interromput pel pas de camions.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, s’ha referit a aquesta obra com una “transformació transcendental i única” i ha insistit que la planificació s’ha fet amb la voluntat de “garantir la mobilitat”. “Part de l’èxit comença amb la gestió de les obres i les afectacions subsegüents i volem fer-ho bé”, ha indicat Bonet, que ha assenyalat que la decisió de planificar les obres en “trams acotats a cinquanta metres” servirà per garantir els serveis de càrrega i descàrrega així com el pas accessible per als serveis d’emergència. Pel que fa al transport públic, s’afectaran les línies 59 i N9 de bus, que només faran el recorregut ascendent per la Rambla, però el descendent es farà per la Via Laietana, i la V13, que tindrà origen i final a la plaça de Catalunya i no a Pla de Palau com fins ara.

En tot cas, totes aquestes actuacions permetran accelerar la reforma i acabar-la a les portes de les futures eleccions municipals, de maig de 2027, amb un pressupost de 44 milions d’euros i amb una execució de 32 mesos. Pel que fa a la fase 1, entre els portals de la Pau i de Santa Madrona, es donarà per acabada durant el mes de juny a excepció de l’entorn de Drassanes i el portal de Santa Madrona, que es donarà per enllestit al juliol. A temps, en qualsevol cas, per tenir la part inferior de la Rambla acabada abans de l’inici de la Copa Amèrica de Vela.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!