La nova estació de tren de Sant Andreu afronta els seus últims treballs previs a una inauguració prevista per a finals d’aquest mateix any 2022, i ja sota el nom harmonitzat de Sant Andreu, el mateix que l’estació de metro propera, un cop ha quedat tancada la històrica estació de Sant Andreu Comtal. Actualment, es treballa en els acabats i en el capítol de decoració s’inclourà un mural de 3.100 metres quadrats a càrrec dels artistes urbans Roc Blackbloc i Miquel Wert, que dotaran de color i interpretació històrica els murs de part de les andanes de la nova instal·lació.
Segons ha informat Adif, l’obra, titulada ‘Fent via, fent vida’, suposarà l’acció d’‘street art’ més grossa realitzada en una estació de tren, i combinarà la història del ferrocarril al barri de Sant Andreu del Palomar amb una representació pictòrica de la nova mobilitat, sostenible, vertebradora i intel·ligent al voltant del ferrocarril. Els dos artistes, de la mà de la productora barcelonina Rebobinart, firmen l’obra, que discorrerà pels murs laterals de la futura estació soterrada en una superfície de 3.113 m², equivalent a un terç d’una illa de l’Eixample de Barcelona. D’aquesta superfície, 1.329 m² se situen al costat muntanya i 1.784 m² al costat mar.
Adif preveu que a finals d’any la nova estació ja entri en operació, així com el traçat definitiu de la línia Barcelona-Granollers-Girona per l’interior de la futura estació de la Sagrera. Un cop inaugurada l’estació de Sant Andreu, els murals traslladaran a l’usuari una recreació de la història, el servei i l’evolució del ferrocarril a partir de referències del context ferroviari que envolta l’estació -tallers, vies...- així com els viatgers i treballadors en diverses èpoques, des d’una perspectiva que vol enllaçar el llegat del ferrocarril amb la construcció de nous models de mobilitat i alhora, apropar l’art urbà a la societat.
Així seran els murals
El mural de la banda mar mostrarà el desenvolupament del ferrocarril a Sant Andreu, els orígens de la línia Barcelona-Granollers, l’edifici històric de l’estació i els tallers de la Maquinista Terrestre i Marítima, a més de referències a la història del ferrocarril a Catalunya. Al seu torn, al costat muntanya es visibilitzarà l’aposta per un ferrocarril sostenible, destacant el triple paper del tren com a promotor de la mobilitat de proximitat, de les connexions interregionals i el transport de mercaderies. A més, destacarà la construcció de noves infraestructures integrades en les trames urbanes, cohesionant barris separats històricament pel pas del ferrocarril.
A més, per aprofundir en el caràcter didàctic de la iniciativa, hi haurà codis QR per explicar conceptes com l’origen de l’ample de via, l’evolució dels carrils, els tipus de travesses, a més de servir per recollir informació i imatges del ferrocarril a Sant Andreu, així com informació de la nova estació i l’operació la Sagrera-Sant Andreu. Cal recordar que el ferrocarril va arribar a aquest antic poble del pla de Barcelona en una data tan primerenca com el 1854, només sis anys després de la primera línia catalana, la Barcelona-Mataró, i aviat va esdevenir un factor del seu desenvolupament.
Així mateix, Adif assenyala que abans de tancar aquest 2022, les infraestructures ferroviàries d’aquesta part de Barcelona faran un gran salt qualitatiu, ja que la gran operació ferroviària i urbanística de la Sagrera-Sant Andreu, inclosa al Pla de Transformació de Rodalies, assolirà una gran fita amb la posada en servei de la nova estació de Sant Andreu -vestíbul, noves connexions amb les andanes i la integració en l’entorn urbà- i del traçat definitiu de la línia d’ample ibèric Barcelona-Granollers-Girona per l’interior de la futura estació de la Sagrera.
Sant Andreu serà una estació en revolt amb dues andanes centrals i quatre vies, que atendrà serveis de Rodalies i regionals. A més, estarà integrada al futur parc lineal de Sant Andreu-la Sagrera, amb l’edifici de viatgers a nivell de carrer sobre la llosa que cobreix les vies, amb una superfície de gairebé 700 m² des de la qual s’accedirà a les andanes, situades a un nivell inferior. Tota la nova instal·lació serà accessible, una de les grans mancances de l’estació actual, i serà sostenible, ja que aprofitarà al màxim la llum natural amb grans lluernes que il·luminaran les andanes.