L’inici oficial, aquest dilluns 7 de març, de les obres de connexió del tramvia per la Diagonal, de moment entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, suposa alhora l’inici de gairebé dos anys amb l’avinguda Diagonal amb afectacions en tot aquest mateix tram, a banda que posteriorment caldrà culminar la connexió fins a Francesc Macià en una segona fase encara sense calendari. Després de visualitzar-se l’inici aquest mateix matí amb els primers operaris treballant al sector entre els carrers Roger de Flor i València, a migdia s’ha visualitzat també el consens polític de l’obra amb un acte conjunt amb presència del president de la Generalitat, Pere Aragonès i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Imprescindible per acordar un pressupost total de 108 milions d’euros.
En tot cas, l’inici de les obres comporta l’extensió de la xarxa fins al passeig de Sant Joan amb la previsió de concloure les obres a finals del 2023 i poder estrenar-la el gener del 2024. Es tractarà d’un tramvia que, sobre el paper i un cop culminada la unificació fins a Francesc Macià, connectarà nou municipis de l’Àrea Metropolitana (l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Badalona i Barcelona) i permetrà, segons els estudis, captar 222.000 viatgers diaris i reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia pel tram central de l’avinguda Diagonal.
Sense catenària i amb tercer carril
Les previsions, en tot cas, seran vàlides un cop acabada tota la connexió, de moment però, el que la ciutadania es trobarà en aquesta primera fase serà un tramvia, que, com a principal novetat, no utilitzarà catenària aèria -un dels elements distintius d’aquest mitjà de transport- i optarà pel sistema anomenat del tercer carril, és a dir, un nou carril enrasat a la superfície entre els dos raïls que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. De fet, el tercer carril funciona com un interruptor, que només s’acciona al pas dels combois, i es desconnecta quan no hi passa cap tramvia, la qual cosa elimina el perill que els vianants es puguin arribar a enrampar en el moment de travessar un carrer per on passa aquest transport.
A més, de moment només es preveu l’adquisició de tres nous tramvies, ja que la resta de parc mòbil serà l’existent, un cop adaptat a la tecnologia del nou carril electrificat. La intenció és que un cop superada la plaça de les Glòries en direcció al nou tram, els combois abaixin el pantògraf i passin a connectar-se a la xarxa elèctrica per sota dels mateixos vehicles. A més, es preveuen tres noves parades -Monumental, Sicília i Verdaguer- i un intercanviador a Glòries. En total es preveu que la xarxa del TramBesòs connecti les seves tres línies amb quatre línies de Metro i tretze d’autobús.
Com quedarà el nou tramvia?
En aquesta primera expansió tramviària per la Diagonal es preveuen dues configuracions diferents del pas del tramvia, que corresponen als dos formats que té la Diagonal en aquest tram, amb forma de rambla entre Castillejos i Lepant i en forma de tronc central entre Lepant i passeig de Sant Joan. En el primer tram es mantindrà la rambla actual i s’ampliaran les franges verdes laterals; la calçada del lateral muntanya tindrà els carrils per al tramvia, per al pas de serveis i un carril bici; la calçada mar comptarà amb el carril del tramvia i un més per als vehicles privats. Les voreres que tinguin aproximadament 5 metres passaran a tenir-ne 7,5 (banda muntanya) i 10 (banda mar). S’instal·larà nou enllumenat i mobiliari urbà i es preveu un augment del 12% de l’arbrat actual i l’enjardinament de parterres.
Pel que fa al tram Lepant - passeig de Sant Joan, al tronc central s’instal·larà la plataforma del tramvia, es construirà un carril bici bidireccional de 4 metres i s’ampliaran les voreres laterals fins a la primera filera d’arbrat, passant dels 3 metres actuals a 7,5 metres. La circulació del trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit, que se situaran als laterals de l’avinguda, juntament amb un carril de serveis integrat a la línia d’arbrat, a banda i banda. S’inclourà nou enllumenat i mobiliari urbà, tant als laterals com al tronc central, i s’augmentarà en un 12% l’arbrat actual.
En la presentació de les obres, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que s'ha imposat "el sentit comú" i ha subratllat que es tracta d'un projecte "on guanya tota l'àrea metropolitana". Per la seva banda, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assenyalat que ampliar les connexions a la xarxa de transport públic és sinònim de "fer arribar oportunitats" i "eliminar desigualtats" entre la ciutadania.