La Guàrdia Urbana de Barcelona ha iniciat aquesta setmana un dispositiu de control de la mobilitat amb la vista posada en els vehicles de mobilitat personal (VMP) -principalment els patinets elèctrics- i també les bicicletes, amb un seriós advertiment als usuaris d’aquests tipus de vehicles: “Serem inflexibles”. Tal i com ha detallat aquest dimarts al matí l’inspector Jordi Oliveres, el 2021 ha augmentat la sinistralitat dels VMP i s’han recollit ja 18.000 infraccions, principalment per “circular sobre vorera i dur auriculars posats”. A més, ha considerat que els usuaris de VMP “han d’estar informats de la normativa”.
De fet, un dels problemes detectats en el control que aquest dimarts s’ha desplegat a la Diagonal amb la plaça de les Glòries, davant de la Torre Glòries, ha estat el desconeixement dels usuaris. En aquest sentit, el portaveu de la Guàrdia Urbana ha mostrat el seu convenciment que “un usuari ha de saber que no pot anar per la vorera, com ha de saber que no pot saltar-se un semàfor en vermell”, i ha afegit que “els carrils bicis són els que són i les normes s’han de complir”. L’objectiu del nou operatiu és el de reduir la sinistralitat relacionada amb els vehicles de mobilitat personal i garantir la seguretat viària.
Augment de la sinistralitat d’un 54%
Aquest 2021, el nombre de vehicles de mobilitat personal implicats en sinistres de trànsit ha augmentat un 54% respecte l’any passat. Per a la Guàrdia Urbana, el motiu d’aquest augment s’ha de trobar en el fet que en els darrers mesos hi ha hagut “molta més gent que utilitza el patinet elèctric”. Per això, el nou dispositiu vol reforçar el control dels vehicles de mobilitat personal amb l’objectiu de garantir la seguretat viària, millorar la convivència amb la resta d’usuaris de la via i reduir la sinistralitat relacionada amb aquest tipus de vehicle.
“La Guàrdia Urbana es mantindrà inflexible en aquelles infraccions que generin perill per als vianants”, ha afirmat Oliveres, alhora que ha recordat que aquesta és la sisena campanya operativa que es du a terme aquest any i ha afegit que s’han incrementat les denúncies als usuaris perquè s’ha incrementat la pressió policial.
Per on es pot circular?
En tot cas, els usuaris de VMP addueixen com a principal motiu d’incompliment de la normativa el desconeixement de la mateixa, en especial per la poca claredat sobre per on es pot circular i per on no. En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona recorden que les vies per on sí que es poden desplaçar els patinets elèctrics, sense maniobrar de forma que es pugui posar en risc la seguretat de les persones, són les següents:
- Carrers de plataforma única (sempre que no s’hi prohibeixi la circulació de vehicles).
- Carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h.
- Carril bici en calçada a un màxim de 25 Km/h, amb obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
- Calçada de carrers zona 30 a un màxim de 25 km/h
- Parcs a un màxim de 10 km/h, respectant sempre la prioritat del vianant.
A més, no poden circular per:
- Carrers de la xarxa bàsica de la ciutat.
- Voreres ni altres zones de vianants.
- Carrers de plataforma única on no es permet la circulació de vehicles.
- Per travessies, túnels urbans, vies interurbanes, autopistes ni autovies que passen per dins de la ciutat.
A més, la Guàrdia Urbana recorda que l’ús de patinets elèctrics està prohibit als menors de 16 anys des del gener del 2021 i que tenen facultat per sancionar els menors que en facin mal ús. Precisament, aquesta setmana Mataró ha fet el mateix pas de prohibir els patinets elèctrics a menors de 16 anys.