El govern municipal de Barcelona està disposat a avançar al màxim durant el que queda de mandat les obres per connectar les dues xarxes de tramvia, el TramBaix i el TramBesos, a través de l’avinguda Diagonal, encara que les exigències del calendari semblen apuntar que abans de les eleccions municipals de maig del 2023, la connexió no podrà avançar més enllà de Verdaguer. Sigui com sigui, després de mesos de tramitacions i licitacions, les obres per allargar la xarxa de tramvia estan a punt de començar. Serà durant la setmana del 7 de març, és a dir, d’aquí a tres setmanes.
Segons ha confirmat la segona tinenta d’alcaldia i responsable de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, en declaracions a ‘betevé’, serà en la segona setmana de març quan s’iniciaran les obres que han de portar el tramvia des de la plaça de les Glòries fins al passeig de Sant Joan, facilitant allà la connexió amb les línies 4 i 5 de Metro a l’estació de Verdaguer i apropant el TramBesos al centre de la ciutat. La intenció és començar els treballs de manera simultània en diversos trams, i que aquestes s’allarguin durant 21 mesos, amb la intenció d’enllestir-les a finals del 2023.
A més, Sanz ha expressat el seu desig que la nova infraestructura entri en servei “les primeres setmanes del 2024” i ha confiat que, tot seguit es pugui iniciar una segona fase fins al Cinc d’Oros, que hauria de donar pas a una tercera i final fins a Francesc Macià. Amb tot, més enllà del fet que es culmini la primera fase fins a Verdaguer, les altres dues quedaran en mans del govern municipal que sorgeixi de les eleccions de maig del 2023, i el cert és que la connexió tramviària no compta amb el suport de tots els grups polítics. La incògnita és doncs si les obres arribaran mai a la seva culminació a Francesc Macià o quedaran com una hipoteca més dels mandats d'Ada Colau.
Afectacions al trànsit
Segons l’ajuntament de Barcelona, les obres no provocaran gaires més afectacions al trànsit, ja que en l’actualitat hi ha una part de la Diagonal tallada al trànsit per les obres del col·lector que ja han comportat desviacions que se seguiran mantenint un temps més. De fet, la intervenció al col·lector era un pas previ i necessari abans d’abordar la unió del Trambaix i el Trambesòs. En tot cas, es preveuen cinc àmbits d’actuacions: Glòries-Canòpia; Diagonal entre Castillejos i Marina; plaça Pablo Neruda; Diagonal entre Sardenya i passeig de Sant Joan i Diagonal entre passeig de Sant Joan i Girona, cadascuna amb afectacions particulars:
Glòries-Canòpia. La previsió inicial és ocupar espais de la plaça per on actualment no transiten vehicles, tenint en compte que encara hi ha trànsit mentre no s’obre el túnel de Glòries en direcció al centre de la ciutat, que hauria d’estar enllestit també de manera imminent. En tot cas, es començarà a treballar a la zona lliure de trànsit i sense afectar els itineraris de vianants ni de bicicletes. També caldrà desviar el recorregut de la línia 7 d’autobús, que ara passa per davant del Disseny Hub Barcelona, que circularà pel carrer Badajoz. I al tram final caldrà connectar la infraestructura tramviària nova amb l’existent, fet que comportarà afectacions temporals del servei de tramvia.
Diagonal, entre Castillejos i Marina. Es començarà amb l’ocupació de les calçades laterals, retirant els dos cordons d’estacionament i tallant un carril de circulació a banda i banda. Durant aquesta fase de treballs es mantindrà un carril de circulació operatiu a cada lateral. En els mesos següents s’entrarà a la següent fase d’obres i quan s’habiliti el carril bici definitiu es repavimentarà la rambla central, desviant temporalment els itineraris dels vianants per les voreres a tocar de façana. Posteriorment, ja amb la fase final d’obres, s’urbanitzaran les voreres d’aquest tram.
Entorns de la plaça Pablo Neruda. En aquest àmbit les obres s’iniciaran amb els treballs d’habilitació d’un carril addicional de circulació al carrer Aragó, entre el carrer de la Marina i el carrer Sardenya. Una vegada posat en servei aquest carril, el trànsit provinent del carrer de la Marina estarà obligat a continuar recte en sentit ascendent o desviar-se cap al carrer Aragó, i el pas de vehicles cap a l’avinguda Diagonal en aquest àmbit quedarà tallat per executar les obres. Els vianants i els ciclistes tindran itineraris habilitats per accedir a l’avinguda Diagonal i en tot moment es mantindrà l’accés per a veïns i pàrquings de la zona.
Diagonal, entre Sardenya i passeig de Sant Joan. En aquest tram la configuració de l’avinguda Diagonal consta de tronc central entre tercianes i dos laterals. No obstant actualment, a causa de les obres del col·lector de la Diagonal, ja està tallat al trànsit el tram del tronc central entre els carrers Roger de Flor i Bruc. Amb l’inici de les obres del tramvia es tallarà la circulació a la part del tronc central que encara resta oberta, entre el carrer Roger de Flor i el carrer Sardenya, per on avui en dia hi transita una circulació residual. En aquest àmbit es mantindran els laterals oberts, amb certes restriccions depenent del tram, però garantint l’accés a veïns i pàrquings.
Diagonal, entre passeig de Sant Joan i Girona. Finalment, coincidint amb la implantació de les obres del tramvia es farà l’obertura del sentit ascendent del passeig de Sant Joan, a hores d'ara tallat per les obres del col·lector de la Diagonal. Això farà que la circulació i els autobusos que avui en dia es desviaven des del passeig de Sant Joan, en sentit ascendent, cap a València-Roger de Flor podran mantenir el traçat recte pel passeig de Sant Joan. Així mateix, s’habilitarà el gir des del passeig de Sant Joan, en sentit ascendent, cap al lateral muntanya de l’avinguda Diagonal (sentit Llobregat) i el carrer Mallorca. Els autobusos podran girar des del passeig de Sant Joan cap al tronc central de l’avinguda Diagonal (sentit Llobregat).
Una obra controvertida
Tot i que la unió de les dues xarxes tramviàries ha estat un punt clau de Barcelona en Comú des que va arribar a la Casa Gran el 2015, es tracta d’un projecte controvertit i que ha comptat sempre amb una forta oposició, almenys des de la fracassada consulta sobre la unió tramviària que va tenir el 2010 sota el mandat de Jordi Hereu (PSC), que es va resoldre amb la negativa de la ciutadania a la connexió. Amb tot, els estudis realitzats assenyalen que la connexió permetria captar 222.000 viatgers diaris, el que suposaria reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia. Recentment, la posada en marxa de la línia X1 d’autobús, que uneix les Glòries amb la plaça de Francesc Macià amb només quatre parades intermèdies també ha posat en qüestió la necessitat d’unir les dues xarxes, un fet que compta amb l'oposició frontal d'alguns grups de l'oposició, com Junts per Catalunya.