La iniciativa ciutadana a favor de la conversió de l’actual Palau de Telecomunicacions i Transports del recinte firal de Montjuïc en un Museu del Transport, impulsada per l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, compta ara amb el suport explícit de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, un cop aquesta institució ha fet pública una resolució en la que reclama a l’Ajuntament de Barcelona que faci possible aquest museu que “permeti preservar i divulgar el patrimoni històric del transport a la ciutat” i que, a més “estudiï la viabilitat d’instal·lar aquest espai al Palau de Telecomunicacions i Transports”, un dels espais firals de Montjuïc.
Des de la sindicatura s’ha apuntat que l’objectiu del futur museu seria l’exhibició de vehicles de transport públic com metros, tramvies, troleibusos, funiculars, telefèrics i taxis, així com altres vehicles de serveis municipals, apuntant que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), així com altres entitats “disposen de col·leccions i d’un patrimoni desat en més d’una desena d’espais, i que ara per ara no es pot visitar”, recordant, així mateix, que arreu d’Europa hi ha més de seixanta museus del transport que reflecteixen el patrimoni i la memòria de les respectives ciutats, entre els quals destaca el de Londres per la seva importància.
Així mateix, la sindicatura barcelonina apunta que la capital catalana “és un cas singular per la varietat de transports públics de què disposa i ha disposat al llarg de la història”, i especialment per les seves accions pioners, com ara el primer lloc del món on es va fer una prova d’un vaixell propulsat amb hèlix (1543) i d’un viatge en submarí (1884), i el primer a la península a disposar d’una línia ferroviària (1848) i on va tenir lloc un vol en avió (1910). També es recorda que la Carta Municipal destaca la promoció d’iniciatives culturals als districtes i als barris, i la Carta de drets i deures de Barcelona, segons la qual l’Ajuntament ha d’acollir les iniciatives ciutadanes de particulars i entitats que enriqueixin l’oferta cultural de la ciutat.
Ubicació a Montjuïc
La Sindicatura també apunta que des de la coordinadora es defensa que el futur museu s’ubiqui al Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc, un espai d’uns 16.000 metres quadrats, construïts per a l’Exposició Internacional de l’any 1929, que ja va acollir llavors una exposició de mitjans de transport de l’època i que, per tant, reconvertir-lo en museu seria recuperar la seva funció original. Per tot plegat, la Sindicatura de Greuges de Barcelona insta el consistori a vetllar per preservar la memòria i el patrimoni vinculat al transport públic de la ciutat i a “estudiar acuradament la proposta del Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc”, tal com defensa l’associació coordinadora.