Una queixa formalitzada per deu entitats i associacions, en contra de l’exhibició de monoplaces de Fórmula 1 en el centre de Barcelona, ha tingut una resposta positiva per part de la sindicatura de greuges de Barcelona, que conclou que aquesta iniciativa hauria de celebrar-se en un espai habilitat per acollir aquest tipus d’activitat, com el circuit de Montmeló. El síndic conclou que aquesta activitat “no és coherent” amb les polítiques de mobilitat sostenible, ni amb el respecte als drets a l’espai públic, a un medi ambient sa i a la salut. Les entitats veïnals, entre les que figuren la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB), Eixample Respira o Revolta Escolar, entre d’altres, va presentar la queixa el passat mes d’abril i van demanar a l’Ajuntament de Barcelona que retiri el suport i el finançament d’aquesta activitat programada per al 19 de juny amb l’objectiu de promocionar el GP d’Espanya d'F1 que se celebrarà del 21 al 23 de juny al circuit de Montmeló.
La posició de les entitats
En un comunicat fet públic el passat 11 d’abril, les entitats socials i veïnals van titllar de “disbarat” i “deplorable” la iniciativa de l’Ajuntament i consideren que la ciutat “no ha de ser un espai per a competicions de motor amb fum, soroll i velocitat“. Les entitats argumenten que és una activitat que genera contaminació ambiental i acústica i que això té un impacte negatiu en la salut de la ciutadania. A més, lamenten que es fomenti la conducció temerària, fet que va en contra de les polítiques de seguretat viària i de moderació de la velocitat per reduir els accidents i la seva gravetat.
El síndic, ara, ha compartit bona part dels arguments de les entitats i considera que “és difícilment justificable” autoritzar activitats contaminants en un context de crisi climàtica i d’un ampli consens mundial envers la necessitat de reduir les emissions de gas d’efecte hivernacle. En la seva resolució, la Sindicatura ha considerat que acollir un esdeveniment d'exhibició de vehicles de Fórmula 1 en una ciutat que històricament ha superat els llindars de contaminació atmosfèrica admesos "no és una decisió alineada amb el deure de protecció del medi ambient". Ha afegit que a l'Eixample és on es produeixen els nivells més elevats d'exposició a l'NO2.
L’Ajuntament no ha respost al síndic
La sindicatura de greuges ha demanat a l’ajuntament de Barcelona que ponderi els beneficis que obtindrà la ciutat acollint aquesta activitat i l’afectació de drets de la ciutadania que suposarà, i que consideri “la possibilitat de cancel·lar-la”. El síndic, a més, hi ha apuntat que el consistori no els ha fet arribar l’autorització municipal per fer aquesta activitat ni cap informació sol·licitada al respecte. Un dels arguments que esgrimeix l’Ajuntament per justificar aquesta activitat és la d’apropar la Fórmula 1 als ciutadans que no tenen poder adquisitiu per poder costejar-se una entrada per presenciar el GP al circuit. La sindicatura de greuges proposa que aquesta activitat se celebri a Montmeló i que s’habilitin mitjans de transport públic per possibilitat el desplaçament de la ciutadania que volgués assistir a l’espectacle.
Recorregut pel passeig de Gràcia
Barcelona s’ha bolcat amb la celebració del Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1, després que Madrid va aconseguir ser la seu d’aquest GP a partir del 2026, i precisament ho farà mitjançant un traçat semiurbà de 5.474 metres. Barcelona ha preparat un gran desplegament amb diverses activitats ambientades en la fórmula 1, entre les quals destaca aquest Road Show pels carrers del passeig de Gràcia. Aquest esdeveniment està previst a la tarda del 19 de juny coincidint de manera paral·lela amb un Fan Village disponible a la Plaça Catalunya des del 15 de juny i amb l'anomenat Forums Fan, també a la mateixa ubicació. El recorregut dels monoplaces parteix de la ronda Universitat, on se situaran els boxes, i pujaran pel passeig fins a arribar a un indret icònic de la ciutat com la Casa Batlló.