La creació d’eixos verds en quatre carrers de l’Eixample és un dels projectes estrella del Model Superilla Barcelona i, segons els plans de l’Ajuntament de Barcelona, la reurbanització haurà de començar el pròxim mes de juny. El projecte no ha estat exempt de crítiques, en especial pel fet que la pacificació de quatre carrers: Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, pot comportar a més congestió de trànsit i, per tant, més contaminació als carrers adjacents. A més, la tramitació de tot el projecte ofereix algunes llacunes, que són les que han servit a la plataforma Salvem Barcelona per presentar denúncia davant la fiscalia.
Segons ha avançat ‘La Vanguardia’, l'associació ha interposat la denúncia perquè considera que el govern municipal podria haver comès un delicte contra l'ordenació del territori per la manera com s'han tramitat, aprovat i licitat les obres per convertir carrers de l’Eixample en eixos verds. Sempre segons l’esmentat mitjà, els demandants demanen al ministeri fiscal que dugui a terme amb caràcter urgent les actuacions i investigacions pertinents per evitar l’inici de les obres, previst per al mes de juny, i apunten que el projecte de les superilles s’ha posat en marxa sense tenir la que consideren preceptiva revisió del Pla General Metropolità (PGM).
Projecte estrella a l’Eixample
De fet, els primers quatre eixos de l’Eixample són el projecte estrella de Colau al districte de l’Eixample i suposaran, si es duen a terme, la consolidació dels carrers pacificats amb actuacions d’urbanisme tàctic durant la pandèmia amb l’excusa de guanyar més espai a la ciutadania. La intenció del consistori és començar a treballar-hi al mes de juny, amb una durada prevista de vuit mesos, de manera que la transformació sencera estaria enllestida a principis del 2023. De fet, serà una més de les obres que tindran terminis d’acabament poc abans de les eleccions municipals previstes el maig del 2023, com l’anunciada reforma de la Via Laietana, la primera fase de la qual hauria d’estar enllestida cap a l’abril del 2023.
A banda d’aquesta denúncia a la fiscalia, el projecte ha estat durament criticat per entitats com el RACC i Foment del Treball advertint dels perills per a l’economia que comportarà ‘superillaïtzar’ el districte amb més pas de vehicles. De fet, segons dades del mateix Ajuntament de Barcelona, en l’actualitat passen per l’Eixample uns 350.000 cotxes cada dia, però el desterrament dels vehicles privats dels carrers que seran reconvertits a eixos verds no és una conseqüència col·lateral de l’aplicació del controvertit Model Superilla sinó un dels seus objectius principals.