El primer dia de març, just d’aquí a tres setmanes, començarà la gran transformació de la Via Laietana que ha de convertir la principal artèria de vehicles de Ciutat Vella en un espai pacificat d’acord amb el model Superilla Barcelona que preconitza l’ajuntament. Malgrat la controvèrsia que pugui generar restringir al trànsit aquesta via i la necessitat de redirigir-lo pels eixos passeig Picasso / passeig Lluís Companys i Paral·lel / carrer Urgell, la decisió ja està presa i l’inici de les obres és imminent, amb una primera fase que, si tot va segons el calendari previst, finalitzarà just abans de les eleccions municipals de maig del 2023.

L’objectiu de la reforma és, segons ha especificat aquest dimarts la segona tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, “convertir la Via Laietana en un eix verd i cívic”, la qual cosa comportarà la reducció del pas de vehicles, calculat en uns 47.000 diaris -més de 28.000 de pujada i uns 18.000 de baixada-, molts més que els que suporten carrers de l’Eixample com Aribau, Muntaner o Diputació, que es calculen en uns 25.000. De fet, Sanz ha recordat que la via, oberta entre 1908 i 1913, té vint metres d’amplada, l’habitual a l’Eixample, però amb circulació en doble sentit. I la víctima d’això han estat històricament les voreres, massa estretes.

 

De fet, el principal reclam de la reforma serà eixamplar les voreres, que actualment són d’entre 2,6 a 3,5 metres -més el fallit eixamplament fet amb urbanisme tàctic, un carril no-bici sovint ocupat per ciclistes-, de manera que ara s’ampliaran fins als 4,05 metres i amb un traçat lineal que serà més amable per al vianant, que no haurà de fer giragonses com les que es veia obligat a fer a la plaça d’Antoni Maura, a la cruïlla amb les avingudes Catedral i Francesc Cambó i on, precisament, hi ha la seu de la patronal Foment del Treball, que recentment ha criticat la implantació a l’Eixample del model Superilla en considerar que  farà augmentar la contaminació i perjudicarà l’economia.

Recreació de la Via Laietana reformada a l'altura de la divisòria amb el carrer Junqueres /AjBCN 

Malgrat les crítiques de Foment, Sanz ha ressaltat que fins i tot a la seu de la patronal sortiran guanyant amb la reforma, que ha volgut circumscriure en la “revolució urbana que proposem per a Barcelona”. De fet, la tinenta d’alcaldia ha assegurat que la implementació de quatre grans zones d’estada i prioritzar la mobilitat dels vianants serà l’adaptació a la Via Laietana de “l’esperit Superilla Barcelona”. Dit d’una altra manera, aquest 1 de març comença la ‘superillaïtzació’ de la Via Laietana, amb un calendari que comprén dues fases, la primera entre Urquinaona i Antoni Maura i la segona entre Antoni Maura i Correus.

Calendari de les obres

Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, aquesta setmana ja començaran a haver-hi informants que prepararan als veïns i visitants per a l’inici de les obres, que serà el primer de març. En primer lloc, es treballarà en la millora i renovació de les xarxes del subsol, és a dir, els treballs necessaris per renovar la xarxa d’aigua potable, millorar la xarxa elèctrica i de telecomunicacions i implantar canalitzacions de serveis. En principi no està previst que cap d’aquestes actuacions afectin el servei de Metro. Un cop feta aquesta primera part, es passarà a la reurbanització del tram superior de la Via Laietana, amb la previsió que es pugui enllestir en catorze mesos, és a dir, que es finalitzaria a finals d’abril del 2023, just a les portes de les eleccions municipals previstes per al maig.

Els vianants tindran molt més espai per caminar, amb voreres amples i sense terrasses / AjBCN

Aquest calendari, de fet, podria hipotecar la segona fase de les obres en cas d’un canvi de govern municipal, malgrat que Sanz ha defensat que tota la reforma ja ha estat aprovada per la comissió d’urbanisme de l’ajuntament. Per tant, no és descartable que la culminació de la reurbanització esdevingui una promesa electoral en la propera campanya per a les municipals. Sigui com sigui, la intenció de l’actual govern municipal és iniciar la segona part de les obres, entre Antoni Maura i Correus un cop finalitzada la primera i no pas fer-les de manera simultània. És a dir, la segona fase pràcticament s’hauria de posar en marxa ja en el proper mandat.

Primeres restriccions a l’abril 

En tot cas, durant el mes de març i principis d’abril es començarà a treballar a la banda Besòs del tram entre la plaça Urquinaona i la bifurcació amb el carrer Jonqueres. En sentit ascendent no hi haurà modificacions. Ja a l’abril es treballarà també a la vorera Llobregat i començaran les restriccions de trànsit, ja que en sentit muntanya quedarà tallat a la plaça d’Antoni Maura, que farà les funcions de rotonda i farà que els vehicles que no es dirigeixin als aparcaments hagin de donar la volta i tornar a baixar direcció mar. En sentit descendent, hi haurà un carril bus i un per a vehicle privat, que es mantindrà així fins al final de les obres.

La reforma a la part de Correus quedarà per més endavant / AjBCN

El tall efectiu de la Via Laietana comportarà desviar el trànsit per altres vies. La recomanació de l’ajuntament és el desviament per l’avinguda Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda de Sant Pere, que serà el recorregut alternatiu que faran les línies d’autobús 47, V15 i V17. Una segona possibilitat serà donar la volta pel passeig Colom, Paral·lel i fins al carrer Urgell per accedir a l’Eixample. Els ciclistes també s’hauran d’adaptar a aquesta nova configuració. Amb tot, la intenció del consistori mentre durin les obres és la de garantir l’accés als aparcaments i els serveis de càrrega i descàrrega, tant als establiments de la Via Laietana com al mercat de Santa Caterina, així com els moviments dels vianants per tota la zona.

Nova configuració

L’objectiu final de la reforma és donar lloc a una nova configuració amb voreres ampliades, una calçada central que comptarà, en sentit mar-muntanya, d’un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta, a més d’un carril bici segregat al costat de la vorera, mentre que en sentit muntanya-mar hi haurà un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril obert al trànsit privat amb circulació limitada a 30 km/h. Aquesta previsió va provocar queixes dels col·lectius de taxistes i ciclistes, que no en van quedar convençuts.

Així quedaran els vials en la transformació de la Via Laietana / AjBCN

Pel que fa als taxistes, el gerent de mobilitat i infraestructures de l’ajuntament, Manuel Valdés, ha apuntat que a canvi de la desaparició de la històrica parada de taxis a la plaça d’Antoni Maura se n’habilitarà una “amb més capacitat” a l’altura del carrer Joaquim Pou i una altra al carrer Àngel Baixeras. Quant als ciclistes, Valdés ha considerat que tot i compartir el carril amb autobusos en sentit descendent “com ara es fa a Creu Coberta”, cal tenir en compte que no s’ha de comparar el trànsit futur amb l’actual, ja que la previsió és d’una gran reducció del pas de vehicles. 

Sense manifestacions ara i sense terrasses en un futur

La incidència de les obres durant un llarg període de temps, que serà de catorze mesos la primera fase i de “no menys d’un any” la segona un cop es comenci, obligarà també a prescindir d’un important ús cívic de la Via Laietana, pel fet que és un dels principals llocs de manifestacions. En aquest sentit, Sanz ha especificat que mentre durin les obres “les manifestacions hauran de buscar altres recorreguts”. Un altre aspecte important de la reconversió és que un cop eixamplades les voreres, no està prevista la instal·lació de terrasses: “No hi haurà vetlladors”, ha afirmat el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa. 

Manifestació independentista a la Via Laietana / Pau de la Calle

Tot plegat, suposarà que cap a finals d’abril del 2023 estigui finalitzada la primera fase, que inclourà també la pacificació del carrer Junqueres, que passarà de ser una autèntica autopista amb unes voreres pràcticament imperceptibles, ja que condensen tot el trànsit ascendent, a un carrer de plataforma única d’accés només per a veïns i usuaris de pàrquings. Així mateix, està previst el canvi de sentit del carrer Ortigosa, per garantir en tot moment l’accés al Palau de la Música. La segona fase haurà de començar un cop acabada la primera, però la celebració d’eleccions municipals podria comportar la modificació del projecte. I la cirereta de la reconversió, la transformació de la Prefectura de la Via Laietana en un espai de Memòria Històrica, tot i decididament defensada per l’Ajuntament de Barcelona, queda, de moment, fora d’aquest projecte de ‘superillaïtzació’.