Els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i, més explícitament, els patinets elèctrics, són una realitat a la ciutat de Barcelona, amb el que això implica com a nou actiu en la mobilitat. En aquest sentit, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ja fa uns anys que es dedica a radiografiar la situació dels patinets a la ciutat, amb una conclusió que denota la manca d’informació i obediència a les normes de circulació per part del col·lectiu d’usuaris de patinet elèctric, amb dades que suposen un suspens general, com el fet que un 74% circula per la vorera, que està prohibit excepte quan existeix un carril bici en vorera, i el 61% admet saltar-se semàfors en vermell.
Aquests són alguns dels resultats del ‘Quart Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos’, presentat aquest dimarts i del que el director del RACC, Josep Mateu, ha ressaltat altres dades com el fet que la majoria d’usuaris de patinet elèctric són “joves entre 16 i 35 anys, fan servir el patinet per anar a treballar i estudiar i provenen del transport públic” o, en segon terme, han passat de fer els desplaçaments a peu a fer-los en patinet. Així mateix, ha destacat que el 2023 hi ha hagut un descens de la sinistralitat, que ha baixat un 12% respecte del 2022.
Sobre la qüestió de la sinistralitat, i lamentant la recent mort d’un conductor de patinet elèctric, atropellat per un autobús a la Gran Via, el director de l’àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardaji, ha detallat que el 2023 va haver-hi 754 accidents amb participació de VMP, una xifra més baixa que la del 2022, quan van ser 850. Així mateix, es destaca que el 97,7% dels ferits tenen un caràcter lleu, dels quals el 2023 va haver-hi 661 conductors, 158 vianants i 19 passatgers, xifra que, ha recordat Bardají, “no hauria d'existir, perquè estan prohibits els passatgers”. Així mateix, va haver-hi 14 conductors de patinet i 4 vianants ferits greus i 2 conductors morts, sempre amb xifres del 2023.
Massa patinets trucats i massa pocs amb assegurança
L’informe, elaborat a partir de 600 enquestes i 4530 observacions, revela que un 12% de conductors tenen el patinet trucat per anar més ràpid, que el 83% no disposa d'assegurança, que un 18% dels conductors reconeix haver estat multat i que un 20% admet que no coneix la normativa de circulació. A més, un 53% assumeixen que se’ls tracti amb la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos i no amb la mateixa tolerància que s’aplica als vianants. De fet, un altre 53% de conductors de patinet considera necessària la formació viària obligatòria per als usuaris que no tenen carnet de conduir, que representen un 15% del total.