La T-Mobilitat ha vingut per quedar-se, malgrat els problemes tècnics que va generar la seva implementació i a la reorganització que ha calgut desenvolupar per donar servei a tots els usuaris. Un clar exemple és el nou Centre T-Mobilitat, la seu física d’aquesta nova tecnologia on hi treballen més de seixanta persones. Un altre, les novetats que arriben, cada cop més continuades. Si el passat 24 de maig es va incorporar al nou sistema la T-Casual, així com la T-Familiar, que se sumen als títols ja disponibles, la T-Jove i la T-Usual, a partir d’aquest dijous, 9 de juny, s’incorpora la T-16.

 

La T-16 és el títol de transport que garanteix la gratuïtat per a menors de 16 anys, que fins ara prenia la forma de targeta magnètica. Segons ha informat aquest dimecres el director general de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), Pere Torres, a partir del 9 de juny, les T-16 dels 18 municipis de la primera corona s’expediran ja en format T-Mobilitat, és a dir, amb targeta de plàstic. A més, la intenció de l’ATM és que a partir de l’estiu les substitucions de targeta -per pèrdua, per exemple- es facin també amb el nou model de targeta de plàstic. Seguidament, s’enviaran targetes de substitució en format nou a tots els usuaris. L’objectiu és que els 216.000 usuaris d’aquest títol passin a utilitzar-la en format T-Mobilitat l’any vinent.

Apagada magnètica el 2023

De fet, un dels objectius amb que treballa l’ATM és assegurar l’apagada magnètica “el segon semestre del 2023”, és a dir, aconseguir la desaparició de les targetes de cartró abans del 2024, any en que es preveu que la T-Mobilitat s’expandeixi a tot Catalunya amb un sistema d’integració tarifària on es pagui segons l’ús que es fa del transport públic i no a partir de títols i abonaments preestablerts com en l’actualitat. Amb tot, encara queda per resoldre com implementar tot el catàleg de títols, inclòs el bitllet senzill, que podria prendre forma de “T-Mobilitat de cartró no lligada a la identitat”.

En tot cas, aquesta apagada magnètica no només ha de suposar el canvi de les targetes de cartró a les de plàstic, sinó que ha de ser el primer pas d’un nou sistema tarifari que s’hauria d’implementar al llarg del 2024 i que suposarà tota una revolució de la manera com es paga l’ús del transport públic. Pel que fa a la implementació tècnica, des d’ATM assenyalen que ja està prou avançada, però que en tot cas això s’haurà de combinar amb la decisió política, que depèn de les administracions consorciades a l’ATM -Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).

El Centre d'Atenció i Informació (CAI) dona servei a l'usuari de la T-Mobilitat / Foto: ACN

Aquest nou sistema tarifari suposarà la superació de l’actual sistema d’abonaments per un altre que establirà com a punt zero el lloc de la primera validació i que a partir d’aquí aplicarà un preu per viatge que s’anirà rebaixant a mesura que es faci més ús, i que finalment es podria pagar a posteriori, com es paga la factura de l’aigua o la llum amb els consums de cada mes. Això implicaria, per exemple, la necessitat d’aplicar la validació de sortida, que ja existeix en alguns sistemes de transport, com Rodalies i FGC. 

El nou Centre T-Mobilitat

Dins de tot aquest nou operatiu, una de les potes necessàries ha estat el nou Centre T-Mobilitat, en funcionament des del 28 d’abril del 2021 i situat a la Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat, a tocar de la Ciutat de la Justícia. Allà hi ha el Centre d’Atenció i Informació (CAI), codirigit per ATM i AMB on es presta atenció presencial, telefònica i a través de xarxes socials i on es pot tramitar la targeta a més de solucionar incidències per mitjà d’un equip de més de 50 persones, amb extensos horaris d’atenció al públic que inclouen diumenges i festius. 

El Centre de Gestió de la Informació del Transport (CGIT) monitora les dades d'informació del transport / Foto: ACN

En paral·lel, al mateix edifici hi ha el Centre de Gestió de la Informació del Transport (CGIT), format per 9 persones, on es monitoren les dades d’informació del transport, les incidències en el servei  i les validacions de la T-Mobilitat, amb els objectius d’aglutinar i vetllar per la qualitat de la informació del transport i l’estat del servei, així com establir els mecanismes de compensació entre els diferents operadors. Tot plegat per donar servei als 200.142 usuaris donats d’alta en data de 7 de juny, jornada on les validacions amb T-Mobilitat van ser 192.843.