El gener del 2020, primer mes de vigència del nou esquema tarifari del sistema integrat de transport públic -que ha rebaixat els preus per als usuaris habituals i els joves- de la regió de Barcelona, s’han venut més de 266.000 unitats de la T-usual, l’abonament personalitzat vàlid per a un nombre il·limitat de viatges en 30 dies que val 40 euros per a una zona. Això suposa un 67% més que la suma de vendes dels abonaments equiparables de fa un any (T-mes, T-50/30 i T-trimestre), segons el recompte provisional.
La T-jove, títol trimestral personalitzat que per a una zona val 80 euros (105 euros el 2019), també s’ha disparat: en 31 dies: se n’han venut més de 53.000 -un 75% més que en les mateixes dates del 2019-.
Objectiu: beneficiar la tarifa plana en detriment de les targetes multiviatge
Una de les fites del nou esquema de preus implantat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és afavorir la tarifa plana en perjudici de les targetes multiviatge, i sembla que s’està assolint, ja que la T-casual -títol unipersonal per a deu viatges- s’ha venut un 26% menys que la T-10 a principis del 2019.
En canvi la T-dia, que continua sent un títol unipersonal amb viatges il·limitats per a 24 hores des de la primera validació, s’ha disparat el 105%, fins a les 17.300 unitats. La T-grup, amb prestacions equivalents a la T-70/30, ha estat un 30% menys sol·licitada.
D’altra banda, la gamma de títols socials bonificats, per a famílies nombroses i monoparentals (T-usual, T-jove i T-70/90) i per a aturats (T-usual), està experimentant una demanda amb un augment d'un 35% respecte dels abonaments equivalents anteriors. Això suposa que en els punts d’atenció de TMB se n’han dispensat més de 30.000 el primer mes. Com ha informat l'ATM, aquests títols socials, per als quals cal acreditar la condició que dona dret als descomptes, es poden tramitar en tots els punts d’atenció dels operadors integrats, que sumen una vintena d’oficines a Barcelona i rodalia.