El sector del taxi torna a estar en peu de guerra. Després de la marxa lenta protagonitzada per almenys dos mil vehicles al llarg d’aquest dimarts al matí pel centre de Barcelona, una assemblea improvisada a les portes del parc de la Ciutadella ha pres la determinació de convocar vaga a partir del dimarts 31 de gener i fins al 3 de febrer. L’inici de la vaga coincidirà amb la celebració a l’espai firal de l’Hospitalet de Llobregat del congrés europeu de l’audiovisual ISE Barcelona, que s’allargarà fins al 3 de febrer. La decisió s’ha pres per àmplia majoria un cop han constatat que cap representant del Govern rebria els representants del sector desplaçats fins al Parlament de Catalunya.
La marxa lenta ha estat secundada per gran nombre de vehicles, dos mil segons els organitzadors i mig miler segons la Guàrdia Urbana, tot i que això no ha significat que els taxis hagin desaparegut al llarg del matí dels carrers de Barcelona, i s’ha desenvolupat com estava previst, amb un important col·lapse del centre de la ciutat. Un cop davant el Parlament, representants de les dues organitzacions convocants, Élite Taxi i Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) han demanat reunir-se amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i del conseller de Territori, Juli Fernández, però finalment no els ha rebut ningú.
Les demandes del sector que justifiquen la mobilització d’aquest matí així com la convocatòria de vaga, es resumeixen en la petició que la Llei del Taxi inclogui criteris que diferenciïn els serveis del taxi dels serveis de la societat de la informació sota els quals s’aixopluguen plataformes com Free Now. Així mateix, també demanen que es limiti el nombre de taxis adscrits a un mateix operador al 15% del total de llicències per evitar monopolis i que la policia tregui del carrer les més de 1.500 VTC que, segons els taxistes, operen fora de la llei. El conflicte amb Free Now arrenca des que la plataforma va voler carregar nous serveis als usuaris en concepte de servei o en funció de la demanda i que l'IMET no permet aplicar. De moment, l'empresa ha presentat un informe a la justícia perquè dicti mesures cautelars i poder implementar aquestes tarifes.
El portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha assenyalat al principi de la mobilització que les pràctiques de Free Now suposen un "atac directe" al model de servei públic i ha recordat que a Madrid s'està deixant d’aplicar el sistema de tarifes regulades de manera que les plataformes cada cop tenen més poder. "Ens estan robant a la cara de la policia, dels nostres polítics. A finals de mes tenim una fira amb 50.000 persones i si això no s'arregla aturarem la fira", ha advertit Álvarez. El portaveu també ha assenyalat que la vaga podrà repetir-se durant la celebració del Mobile World Congress, a finals de febrer.