Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l'Ajuntament de Barcelona tanquen el projecte de la nova xarxa de bus amb la incorporació, aquest dilluns 26 de novembre, de cinc noves línies d'autobús de la xarxa ortogonal: H2, V1, V19, V23 i V35. El projecte, que està emmarcat en la línia del que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU), es va iniciar l'any 2012 per fomentar els desplaçaments amb transport públic amb el govern municipal de Xavier Trias.
La xarxa disposarà de 28 línies i 97 àrees d'intercanvi per arribar a qualsevol punt de la ciutat. A més, també augmentaran els vehicles, que sumaran 66 autobusos nous que s'incorporaran per reforçar el servei de les noves línies i també de les línies convencionals 13, 91 i 97.
La implementació d'aquestes cinc línies d'autobús provocarà el canvi de recorregut d'algunes línies i també la substitució d'algunes per les noves línies.
Les noves línies de TMB
Aquestes cinc són les línies que dilluns començaran a circular per Barcelona.
- H2. Farà el recorregut des d'avinguda Esplugues fins a Trinitat Nova. La línia ressegueix els laterals de la ronda de Dalt, passant per l'Hospital de Sant Joan de Déu, el mercat de la Vall d'Hebron i el passeig de Fabra i Puig.
- V1. Des de la Gran Via l'Hospitalet fins a l'avinguda Esplugues. Enllaça amb l'H2 i el recorregut passa pel quarter del Bruc i el Camp Nou. Després baixa per la Riera Blanca i acaba al recinte firal de l'Hospitalet de Llobregat, a la plaça Europa.
- V19. Des de la Barceloneta fins a la plaça Alfonso Comín. L'inici del seu recorregut és a l'Hotel W i passa per l'Arc de Triomf, pel passeig de Sant Joan i pel carrer de la República d'Argentina.
- V23. Des de Nova Icària fins a Can Marcet. El seu recorregut passa per la plaça de les Glòries i per la part alta d'Horta. El seu recorregut acaba al campus universitari de Can Marcet.
- V25. Des de Nova Icària fins a Horta. Surt del cementiri del Poblenou fins a la plaça de les Glòries. Després agafa avinguda Meridiana i la carretera d'Horta fins arribar al Velòdrom.
Les línies que desapareixen
Amb la posada en marxa de les noves línies desapareixeran definitivament, a partir de dilluns també, les línies convencionals de bus 45 i 92. La línia 45 quedarà coberta amb el recorregut de la V25. La línia 92 es cobrirà entre la V19, V23 i V25.
Els canvis que provoquen les noves línies en la xarxa de bus
Les noves línies de bus provoquen modificacions a altres línies d'autobús que són les següents:
- 39 Pl. Urquinaona - Pl. Catalana. La línia s'escurça i es canvia l'origen i el final. La part del recorregut per Horta queda cobert per la nova línia V23 i la part de la Ciutat Vella per la V19.
- 47 Pg. Marítim - Canyelles. Es prolonga la línia per Via Laietana absorbint part del trajecte de la línia 45 que desapareixerà.
- 54 Cardenal Reig - Estació del Nord. Es limita el recorregut a Cardenal Reig i es milloren els intervals, que seran de 6 minuts els dies feiners. La V1 cobreix el tram fins a Av. Esplugues.
- 55 Pl. Urquinaona - Parc de Montjuïc. El recorregut que deixa de fer aquesta línia quedarà cobert per la V19 i la línia convencional 39.
- 60 Vall d'Hebron - Besòs/Verneda. Canvia l'origen i el final a la Vall d'Hebron per evitar solapar-se amb la nova línia H2.
- H6 Zona Universitària - Fabra i Puig/Onze de Setembre. La línia es prolonga pel barri de Sant Andreu. Les circulacions s'alteraran entre destinació Fabra i Puig o Onze de Setembre. A la pantalla frontal dels autobusos es podrà veure el destí de la línia.
- H8 Camp Nou - Bon Pastor. Es modifica el recorregut a Les Corts, ja que deixa de passar per Riera Blanca, avinguda Madrid i Comandant Benítez, per on ja circula la línia 54. Es prolonga la línia des de la Maquinista fins al Bon Pastor.
- H10 Plaça de Sants - Olímpic de Badalona. Estableix un nou origen i final a la plaça de Sants. El recorregut anterior per Les Corts i la Maternitat queda cobert per la línia 54.
- V13 Pla de Palau - Av. Tibidabo. Es prolonga fins la ronda de Dalt.
- V15 Barceloneta - Av. Tibidabo. Passarà pels barris de Vallcarca i els Penitents, la Teixonera i la Vall d'Hebron.
- V17 Port Vell - Vall d'Hebron. Modifica el seu recorregut pel barri del Carmel.
- 19 Pl. Urquinaona - Sant Genís. Manté el mateix recorregut, però a la plaça Urquinaona allarga el recorregut fins a la plaça Catalunya.
- 22 Pl. Catalunya - Carmel. Modifica el seu recorregut a Vallcarca i els Penitents.
- 192 Hospital de Sant Pau - Poblenou. Modifica el seu recorregut al barri de Camp de l'Arpa.
A banda de les noves línies emmarcades en el projecte de la Nova xarxa de bus, dilluns també es posarà en marxa una nova línia de barri, la 133, que connecta Baró de Viver, Sant Andreu i el Bon Pastor.
Amb la finalització de la nova xarxa de bus, TMB i l'Ajuntament de Barcelona tancaran un projecte que en total tindrà 18 línies de la nova xarxa, 44 línies convencionals i 27 línies de proximitat i bus del barri.