Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha presentat aquest dilluns un nou vehicle, un cotxe 100 per cent elèctric, dissenyat específicament per fer tasques de control fotogràfic sobre aquells vehicles no autoritzats, bàsicament cotxes privats, que parin estacionin en carrils bus o fins i tot, en la immediatesa de les parades d’autobús. Una mesura que s’ha pogut desenvolupar després de la signatura d’un decret d’alcaldia que ha habilitat TMB per fer aquesta tasca. Cal recordar que les sancions per parar o estacionar al carril bus oscil·len entre els 60 i els 200 euros. Segons ha explicat aquest dilluns Xavier Flores, conseller delegat de TMB, ha apuntat que el nou vehicle compta amb la tecnologia necessària “per tramitar la denúncia” als infractors.
El nou vehicle, que a partir d’avui comença a funcionar en fase de proves, en principi per un període de dos mesos, serà un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. Amb aquesta nova mesura, es millorarà la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant maniobres complexes quan s’han d’esquivar vehicles al carril bus i facilitant la correcta aproximació del bus a la parada. D’aquesta manera, si el cotxe detecta vehicles privats i/o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografiarà les imatges que confirmen la infracció comesa i aquestes s’enviaran a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà.
Flores també ha explicat que “la incorporació d’aquest cotxe específic permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l’augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents”. La mesura serà un suport a la tasca de la Guàrdia Urbana. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i obliguen als autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors de l’autobús per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge.
Vehicle zero emissions equipat amb càmeres
El vehicle que comença a circular avui és un cotxe 100% elèctric, zero emissions, model Nissan Leaf, vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu “Control fotogràfic carril bus”, així com el logo de TMB. Per fer la seva tasca, el cotxe té diferents elements embarcats que fan possible la captació d’imatges i d’informació. D’una banda, disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context; i, d'altra banda, una tauleta tàctil instal·lada a l’interior del cotxe. La captació d’imatges es pot fer tant en manual com en automàtic i, un cop enviada a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), s’elimina de les bases de dades de TMB. El funcionament és simple: el vehicle circularà de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones amb més impacte d’aquestes infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos. Sempre hi aniran dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que l’acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana, ja que la delegació de les competències sancionadores són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i d’un decret d’alcaldia.