Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja treballa per resoldre una mancança tecnològica de les seves màquines expenedores, l’absència de la possibilitat de pagar via ‘contactless’, sigui amb targetes bancàries o amb dispositius mòbils. De fet, des de l’adaptació a la T-Mobilitat, era un contrasentit que les mateixes màquines que expedeixen títols de transport amb tecnologia ‘contactless’, no admetin el pagament amb aquest mateix sistema i obliguessin l’usuari a inserir la targeta bancària per la ranura corresponent per pagar. De fet, fins ara només es podia comprar bitllets senzills via targeta bancària amb ‘contactless’ als autobusos, des que es va eliminar la possibilitat de fer pagament en metàl·lic.
Aquesta situació, però, ja està en vies de solució, un cop TMB ha encarregat a una consultoria la redacció de les bases d’un concurs per dissenyar i instal·lar noves expenedores que admetin el pagament amb tecnologia sense contacte i, a més, puguin llegir codis QR i de barres. Segons avança ‘Betevé’, TMB preveu renovar tot el parc de màquines automàtiques per millorar el servei i modernitzar les infraestructures, i ho vol fer amb un disseny de màquines modular a fi i efecte de facilitar el manteniment, el desmuntatge i la substitució d’elements fets malbé. Un altre dels requisits és que les màquines tinguin una durabilitat d’almenys 10 anys. Sempre segons el mitjà citat, ara s’obre un termini de cinc mesos per definir les bases del concurs públic en què s’han d’acabar de concretar com seran tots els detalls de les màquines.
Cal tenir en compte que des del passat 28 de novembre i amb una adaptació que va tenir lloc durant el passat mes de desembre, les expenedores de TMB ja només subministren abonaments en format T-Mobilitat de cartró i sense necessitat de contacte, de manera que el format tradicional que cal validar per accedir al transport públic ha quedat de moment, limitat a títols com el bitllet individual i la targeta T-4. Aquesta conversió, tot i que va crear certa confusió els primers dies, finalment ha suposat que la immensa majoria d’usuaris utilitza formats ‘contactless’ per accedir a la xarxa de Metro i bus de TMB, així com als FGC.
Amb tot, persisteix el contrasentit que després de l’esforç tecnològic d’adaptació al sistema ‘contactless’ per accedir al transport públic -i quan aquest sistema ja s’ha fet omnipresent arreu, des de comerços fins a caixers bancaris-, les màquines expenedores no acceptessin aquest tipus de pagament. Així, els usuaris que utilitzen habitualment el dispositiu mòbil per fer pagaments amb targeta es veuen en l’obligació d’utilitzar igualment la targeta física quan han de comprar un abonament o bitllet pel transport públic. Un despropòsit que ja està envies de resolució.