En mig de l'actual crisi energètica, TMB s'ha proposat reduir el consum elèctric al metro i al bus un 15% fins al 2030. Així es contempla en el seu Pla d'Eficiència Energètica i Estalvi, que ha estat presentat aquest dimarts juntament amb alguns dels diferents projectes que inclou. Uns projectes que permetran a la companyia de transport públic abaixar la despesa elèctrica en 68 GWh i evitar 122.000 tones d'emissions de diòxid de carboni a l'any, així com un estalvi econòmic estimat de vint milions d'euros l'any en consum i set milions d'euros en terme fix de potència.
Els 68 GWh que es pretenen estalviar són l'equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya durant un any. En cas d'aconseguir estalviar-los, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) compensarà l'augment de demanda elèctrica prevista per mor de diferents motius: l'increment de l'oferta al metro; l'obertura del tram central de l'L9/L10; els perllongaments projectats de l'L1, L3 i L4 de la xarxa de metro; i l'electrificació de la flota de bus. Amb tot, la companyia ha assenyalat que l'objectiu dels projectes és assolir "un ús més eficient de l'energia", "reduir l'impacte ambiental", "recuperar energia residual", "millorar el confort de l'usuari", "reduir la inversió en noves infraestructures" i "l'ús d'energies renovables".
Els projectes d'eficiència energètica i estalvi a TMB
Entre les diferents iniciatives contemplades, TMB ha destacat el projecte d'optimització de la conducció automàtica mitjançant l'aplicació de modes econòmics de conducció al metro. Es preveu que aquesta mesura permeti reduir 27 GWh l'any i eviti l'emissió de 6.993 tones de diòxid de carboni a l'any. De fet, aquest mode de conducció ja s'aplica a totes les línies de metro L1, L2, L3, L5, L9 i L10, on redueix el consum de tracció en un 15%. D'altra banda, la companyia també ha remarcat el projecte de recuperació d'energia de frenat o metrocharge: això permet recuperar l'energia no aprofitada i que es dissipa en forma de calor en els processos de frenat. Ja hi ha recuperadors en marxa i se n'instal·laran més en els pròxims mesos, amb la idea que el 41% de l'energia de tracció que necessiten els tens sigui energia recuperada per la frenada. Així, es pretén reduir el consum en 15 GWh a l'any i evitar 3.885 tones de diòxid de carboni cada any.
Aquests són els dos projectes destacats per TMB, però la cosa no acaba aquí: migrar l'enllumenat de la xarxa a tecnologia LED, un nou sistema de gestió intel·ligent de la ventilació o un projecte per generar energia solar fotovoltaica a les bases de la ZAL, Boixeres, Santa Eulàlia, Sagrera i Funicular són altres iniciatives. Respecte del bus, cal dir que la nova cotxera de Zona Franca comptarà amb generació elèctrica fotovoltaica, mentre que la cotxera d'Horta té en marxa un sistema de trigeneració. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que "l'actual situació de crisi energètica que vivim fa necessària refermar l'aposta per l'autoconsum i la recuperació i reutilització d'energia sobrant que es perd en l'activitat pròpia del servei". "Sobre aquestes bases s'ha elaborat un pla d'estalvi i eficiència energètica que contempla les necessitats actuals i les dels pròxims anys, amb una previsió d'increment de l'oferta de servei molt important tant al metro com a bus, i amb criteris que permetin sostenir i reduir la despesa econòmica i, com no podria ser d'una altra manera, també reduir les emissions", ha detallat.