El 30 de desembre del 1924 va entrar en servei la primera línia de metro de Barcelona, anomenada Gran Metro i amb un recorregut entre les estacions de Lesseps i Catalunya, amb parades intermèdies a Diagonal i Aragó —actual passeig de Gràcia—. Això vol dir que el proper desembre el metro farà cent anys, un centenari del qual fins ara se’n sabia poca cosa, però, tal com ha informat transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aquest dijous, inclourà la restauració de trens històrics de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000 i la posterior exposició durant la celebració del centenari de la inauguració de la primera línia de Ferrocarril Metropolità de Barcelona.
TMB ha aprovat la licitació de cinc cotxes, uns treballs que permetran preparar-los perquè estiguin en condicions de ser exposats com a part dels actes que s’estan preparant en el marc del centenari del metro a Barcelona i que s’anunciaran pròximament. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que “aquesta actuació és una mostra del compromís de la companyia amb el patrimoni històric del transport públic” i que l’exposició, així com els propers actes en el marc del centenari, permetran “apropar la història del metro de Barcelona a tota la ciutadania, un transport públic que és i ha estat clau per al creixement i desenvolupament de la nostra ciutat”.
El total dels treballs es licitarà per una quantitat total de 2,1 milions d’euros, que es distribuiran entre els diferents cotxes segons el seu estat actual i les reparacions necessàries en cada cas. Aquestes també inclouran la retirada de l’amiant, present en alguns dels cotxes a restaurar, eliminant d’aquesta manera qualsevol presència d’asbest en els trens. Les característiques tècniques de la restauració ha estat aprovada per la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat, donat que alguns dels vehicles són béns culturals d'interès nacional (BCIN).
Treballs interiors i exteriors
Tots els cotxes rebran una neteja interior i exterior acurada, es faran reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina per disposar d’il·luminació quan estiguin ubicats a l’espai de l’exposició. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i s’envinilaran amb els colors que van tenir en deixar de prestar servei comercial. D’igual manera per a cadascun dels cotxes, serà necessari la construcció d’una escala i una rampa d’accés per a poder accedir des del nivell del terra fins a l’alçada de la sala de passatge, les quals hauran de complir les normatives vigents d’accessibilitat per a permetre la visita dels trens. A la sèrie 100 els treballs recuperaran el cotxe 126 que va entrar en servei el 1926 i es va retirar el 1979. Pel que fa a la sèrie 300, aquest es restaurarà per deixar-lo en l’estat que va quedar després de la seva retirada el 1987. Les sèries 400 (1958), 1100 (1974) i 3000 (1986) també es restauraran de manera que quedin com quan estaven en circulació.