La Torre de Jaume I és el punt de pas central del trajecte del Telefèric del Port de Barcelona, on fa anys que les cabines no fan parada. Tampoc és accessible el seu mirador, situat a 91 metres d’altura, ni el seu restaurant, a 40 metres d’altura. Ara bé, en el marc d’una sèrie de transformacions encaminades a fer del World Trade Center, ubicat al final del Moll de Barcelona, un nou centre de vida urbana, s’estudia la possibilitat de recuperar el mirador i el restaurant d’aquesta torre, de 107 metres d’altura, i que és un dels elements icònics del Port Vell.
Segons ha informat aquest dimarts el World Trade Center -societat participada al 76% per Port de Barcelona i el 24% per FCC- aquest complex de negocis ha desenvolupat un nou pla estratègic que respon als canvis en la demanda d’oficines, actualment ocupades al 92%, per obrir-se a la ciutadania i alhora, integrar-se en l’ecosistema del Port de Barcelona i amb projectes innovadors com el Blue Tech Port que ja està en marxa al moll de Sant Beltran dins dels programes de desenvolupament de l’economia blava accelerats en el marc de la passada edició de la Copa Amèrica de Vela celebrada a Barcelona.
Aquest rellançament del WTC de Barcelona s’integra en un context de remodelació del Moll de Barcelona, que inclou projectes de futur com la construcció de passarel·les sobre el mar que uneixin aquest moll amb el nou Moll de Drassanes, espai públic guanyat per la ciutadania el passat mes de juliol. En la planificació prevista per al període 2025-2030 es busca millorar l’accessibilitat i augmentar el flux de persones cap al WTC i alhora, revitalitzar la zona amb nous atractius, entre els quals es contempla la reconversió de la Torre de Jaume I per atreure el públic. Cal tenir en compte que aquesta torre i en el marc de les obres accelerades per la competició esportiva, ha estat sanejada recentment, amb una intervenció valorada en un milió d’euros que ha inclòs la retirada de lones i xarxes actuals i la protecció de l’estructura metàl·lica.
Del que es tractaria ara com a projecte de futur, seria treballar en propostes com la recuperació del restaurant a la cota 40, que segons WTC “requerirà una anàlisi de l’oferta gastronòmica i una estratègia de màrqueting per identificar operadors potencials”, així com “contemplar la gestió del mirador a la cota 91, que inclourà una anàlisi tècnica, seguretat i la creació d’espais complementaris com cafeteria o botiga de records, amb una estratègia de promoció orientada a augmentar el turisme”.