Quan ha passat un any de l’inici de les obres del perllongament del tramvia entre la plaça de les Glòries i la de Verdaguer ja comença a ser tangible el resultat final, tot i que encara queda gairebé un altre any d’obres. Des que van arribar els primers raïls que l’obra ha agafat volada, si més no, pel que fa al seu resultat visual, perquè ara ja es pot veure clarament per on passarà el tramvia i quina serà la seva afectació a l’avinguda Diagonal, a més que la instal·lació de la primera marquesina, situada on hi haurà la parada de Sicília, ajuda a fer-se una idea cabal de com quedarà tot plegat.

Previsió de parades en el tram Glòries Verdaguer del tramvia per la Diagonal / Foto: AjBCN

De fet, està previst que aquest perllongament, que permetrà comunicar Glòries amb Verdaguer en set minuts amb dues parades intermèdies a Monumental i Sicília, entri en servei a principis del 2024, amb la intenció de donar l’obra per acabada a finals d’aquest mateix any per a continuació començar amb les proves tècniques necessàries per garantir l’efectivitat i seguretat d’un servei que, a diferència del tramvia actual -tant el TramBaix com el TramBesòs-, funcionarà sense catenària aèria, ja que la presa de corrent serà per un tercer carril situat a terra amb el sistema d’Alimentació Continua per Terra (ACT), que només subministrarà energia quan passi el tramvia, garantint la seguretat dels vianants en tot moment.

El nou tram del tramvia tindrà una parada a Diagonal amb Sicília, que ja pren forma amb la instal·lació de la marquesina / Foto: Carlos Baglietto
Primera soldadura dels raïls del perllongament del tramvia fins a Verdaguer, efectuada aquest dilluns al matí / Foto: Carlos Baglietto

A un any vista de l’entrada en servei aquest dilluns s’han efectuat les primeres soldadures dels raïls, que ja llueixen en la seva configuració definitiva en un bon tram de la Diagonal entre el passeig de Sant Joan i el carrer Sicília, l’excusa perfecta per a una visita d’obres que ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el conseller de Territori, Juli Fernández, que han visualitzat l’entesa entre comuns i republicans en aquesta obra i, el més important, en la voluntat de finalitzar el perllongament fins a Francesc Macià i activar la unió de les dues xarxes de tramvia.

“Encavalcar les obres”

Tant és així que més enllà del progrés de les obres, s’ha fet esment explícit del fet que ja s’està redactant el projecte executiu de la segona fase de connexió entre Verdaguer i Francesc Macià amb la voluntat “d’encavalcar les obres”, segons ha apuntat Colau, de manera que tan bon punt finalitzi una fase ja estigui en marxa o a punt d’engegar l’altra. Tot plegat per concloure el que per Colau és una “obra de sentit comú” i que per Fernández és l’oportunitat de ser “una realitat tota sencera”. De moment, però, a curt termini l’objectiu és connectar Glòries amb Verdaguer en set minuts, amb la previsió d’augmentar el nombre de passatgers del TramBesòs en un 58%, amb uns 19.000 viatges addicionals en dia feiner.