Les obres de perllongament del tramvia per la Diagonal entre la plaça de les Glòries i Verdaguer està ja pràcticament acabada a falta de tancar alguns serrells d’urbanització. Ha arribat, per tant, el moment de passar a la fase de proves, amb una primera marxa pel recorregut a una velocitat de cinc kilòmetres per hora, l’equivalent a una persona caminant. Més enllà del simbolisme d’aquest primer viatge aquest dilluns a la nit, amb la presència de la consellera en funcions de Territori, Ester Capella, i la primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, aquest primer test és una mostra que l’obra del tramvia per la Diagonal en aquesta fase ja ha encarat la recta final.

Amb tot, aquesta primera etapa de proves no suposa que hi hagi un calendari definit fins a arribar a la posada en servei. Aquesta primera prova és de fet, una primera circulació per “integrar els sistemes de comunicació, materials mòbils, elements de control i seguretat del tramvia”, segons ha apuntat Manuel Valdés, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), però amb la singularitat, segons ha insistit Oriol Altisench, enginyer en cap de l’Ajuntament, que “per primer cop veurem passar un tramvia per un lloc per on no n’havien passat fins ara” i amb la novetat que, per primer cop a l’Estat espanyol, es posarà en marxa el sistema de carril d’alimentació per terra (APS) que substituirà en el nou traçat la tradicional catenària aèria.

El resultat d’aquesta primera prova serveix per marcar la pauta de les que vindran, és a dir, serà com una primera radiografia per comprovar com s’integren tots els sistemes en un cas de marxa real, però això no implicarà que a partir d’ara es comencin a veure tramvies en circulació cada dia. Al contrari, segons les previsions de l’ATM i sempre depenent del resultat del primer test, no es tornaran a veure tramvies circulant fins a finals de mes, i encara quedaran per més endavant les proves de marxa en blanc, és a dir, les simulacions d’explotació real, però sense passatgers. 

Tot plegat fa que l’objectiu final, és a dir, l’entrada en servei del nou tram del tramvia entre les places de les Glòries i Verdaguer, continuï sense tenir una data fixada al calendari més enllà de la intenció del fet que sigui en algun moment de la propera tardor, sense especificar més. I en tot cas, tampoc hi ha cap calendari per a la segona fase, la que ha d’unir Verdaguer amb Francesc Macià i que comportarà la unió efectiva de les xarxes del TramBaix i el TramBesòs, més enllà del fet que el projecte estarà enllestit aquest mateix mes de juliol.

Com és aquesta primera prova

L’objectiu d’aquest primer test és el de posar a prova la compatibilitat dels tramvies amb el nou traçat i la resta d’obra civil executada, amb les andanes i el carril APS, per mitjà de la circulació d’un comboi -un dels 18 que han estat adaptats per alimentar-se via carril de terra a més de la catenària aèria del traçat actual-. L’inici de la prova és, de fet, el moment en que, al nou intercanviador de Glòries, aquest comboi realitza el canvi d’alimentació de catenària aèria a catenària soterrada mitjançant la baixada del pantògraf i al mateix temps dels patins que connecten amb l’APS, una operació que, quan el tramvia estigui en explotació comercial, es farà durant el moment de pujada i baixada de passatgers i que, per tant, no ha d’endarrerir la circulació.

Cal tenir  en compte que aquesta primera prova es fa en marxa lenta, a 5 km/h -la velocitat comercial del tramvia és de 17,6 km/h-, i que, per tant, es pot seguir caminant per part d’una comitiva formada per una vintena de tècnics, mentre la Guàrdia Urbana s’ocupa de regular el trànsit i el pas de vianants a les interseccions. La prova s’ha programat en horari nocturn, precisament per generar les mínimes afectacions sobre la circulació. A més, es preveu que durant l’estiu continuïn aquestes proves d’integració abans de començar amb les marxes en blanc.

Canvis en l’operativa un cop entri en servei el nou tram

Un cop entri en servei el nou tram del tramvia, es preveu canvis en l’explotació comercial actual, de manera que la línia T4, que actualment fa el recorregut Estació de Sant Adrià - Ciutadella | Vila Olímpica, passi a fer Estació de Sant Adrià - Verdaguer, mentre que les línies T5 i T6, que fan, respectivament Gorg-Glòries i Estació de Sant Adrià - Glòries, allarguin el seu recorregut fins a Ciutadella | Vila Olímpica.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!