Els treballadors del Bicing han començat aquest dimarts la vaga indefinida i han portat la seva sorollosa protesta a la plaça de Sant Jaume. Després d'un últim intent fracassat de mediació, CGT i CCOO han mantingut l'aturada per reclamar una millora de les condicions econòmiques i laborals de la plantilla, formada per uns 155 treballadors. "La vaga té un seguiment massiu de prop del 90%, només amb menys seguiment a les oficines", ha afirmat el president del comitè d'empresa, Julio Moreno. "Recomanem als usuaris que busquin un transport alternatiu al Bicing. Preveiem que les bicis es vagin acumulant en determinades zones i no es puguin aparcar, i en d'altres estacions no hi hagi cap bici per recollir", ha avisat Moreno.

A migdia, nombroses estacions de la part alta de Barcelona i del centre no tenien bicicletes, mentre que les estacions del centre i el front marítim estaven plenes a vessar i amb usuaris amb dificultats per deixar el vehicle. "I les afectacions aniran a més perquè amb la vaga no hi haurà reposició de bicicletes, ni reparació de bicis ni manteniment d'estacions", ha recalcat el president del comitè d'empresa, que ha responsabilitzat directament l'Ajuntament de Barcelona per la "manca de diàleg". "És una obligació d'aquest consistori d'esquerres corregir una de les aberracions que succeeixen a les licitacions com és publicar una massa salarial fixa que condemna els treballadors a salaris de misèria. En el nostre cas, durant deu anys", ha etzibat la CGT.

Estació de Bicing a l'avinguda de la Catedral
Estació de Bicing a l'avinguda de la Catedral / Foto: ACN

El sindicat considera que la concessionària del Bicing "guanya molts diners" i critica que Ajuntament de Barcelona i BSM només facin "publicitat i moltes fotografies" promocionant el servei. "Ens venen una ciutat verda i ecològica, però a costa de la misèria i la precarietat de la plantilla del Bicing", ha lamentat la CGT. Els sindicats reclamen un conveni per cinc anys que inclogui una pujada salarial generalitzada a la plantilla -d'acord amb l'increment del cost de la vida-, la recuperació de l'antiguitat, una millor remuneració els caps de setmana i festius i la creació de plusos. "Demanem més mitjans econòmics, que les plantilles tinguin un salari i condicions dignes i que els usuaris gaudeixin del servei adequat que paguen", ha enumerat la CGT.

"La vaga és responsabilitat de l'empresa, de l'Ajuntament de Barcelona i de BSM, i durarà el que ells vulguin i fins que ens facin una oferta suficient", ha conclòs Moreno. Els treballadors es concentraran demà dimecres davant les instal·lacions de l'empresa pública encarregada del servei, B:SM; i el dijous 16 de novembre tornaran a la plaça de Sant Jaume.

Pedalem lamenta la vaga i diu que ha ofert "importants millores econòmiques"

Per la seva banda, Pedalem, la concessionària del servei del Bicing, ha lamentat no haver pogut arribar a un acord amb els representants dels treballadors. Ahir dilluns a la tarda es va fer un últim intent de mediació a Treball, en una reunió d'unes sis hores de durada, però que no va evitar la desconvocatòria de la vaga. La companyia assegura que seguirà negociant amb els sindicats per minimitzar qualsevol tipus d'impacte al servei i en els usuaris. Pedalem detalla que ha ofert "importants millores econòmiques", com ara un augment de sou progressiu, l'equiparació salarial de tota la plantilla, l'increment de plusos existents i la creació d'un plus nou. La concessionària  assegura també que ha fet una oferta econòmica que han rebutjat els treballadors, que sol·liciten "el doble de la quantitat proposada, és a dir, un augment del 100 %". "La companyia espera i desitja en els propers dies arribar a un acord que permeti desconvocar la vaga i continuar oferint un servei de qualitat a tots els usuaris de Bicing a Barcelona", ha conclòs la UTE Pedalem.