La connexió ferroviària de la terminal T1 de l’Aeroport del Prat amb Barcelona és un d’aquells grans projectes d’infraestructures que aparentment s’eternitzen, ja que després d’anys d’obres, l’horitzó actual per a l’entrada en servei d’aquesta nova línia, operada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), no va més enllà de la seguretat que no serà abans del 2026. Ara bé, aquesta obra, que en el futur hauria de ser el sistema principal d’accés a l’aeroport, almenys mentre no es perllonguin les línies de Metro L1 i L2 -un projecte encara més llunyà-, ja que superarà l’operativitat actual de l’L9 Sud gràcies a la seva connexió directa amb el centre de Barcelona, avança, a poc a poc, però avança.

🟢 De verd llampant i amb pantalles d'informació de vols: així seran els trens d’FGC a l’aeroport del Prat

Cal tenir en compte que aquesta nova línia suposa crear un nou ramal que deixarà obsolet l’actual desviament que porta fins a la T2, i que, per tant, inclou una nova estació a la terminal històrica de l’aeroport, que en lloc de ser de terme i en superfície, serà subterrània i passant, ja que l’estació terme se situarà a la terminal T1, la més moderna. La futura estació de la T2, a més, tindrà un accés més directe a la terminal aeroportuària, ja que en l’actualitat per accedir-hi cal utilitzar una passarel·la elevada d’uns dos-cents metres de longitud sobre la zona d’aparcament de l’aeroport.

Amb una futura estació de la T2 més connectada amb l’aeroport, hi havia una altra peça que calia resoldre, la connexió amb el Metro, per assegurar que a la T2, així com a la T1, hi hagi una autèntica estació intermodal entre avió, tren i metro. L’estació de Metro de l’L9 Aeroport T2 se situa a escassos metres de la de tren, però per connectar-hi cal sortir a superfície. En aquest context, el passat setembre el Consell de Ministres va donar llum verda a la signatura d’un conveni entre el Ministeri de Transports, a través d’Adif, i el Govern per mitjà d’Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat), per a la connexió de la futura estació de Rodalies de la Terminal 2 de l’Aeroport del Prat amb l’estació de Metro de l’L9 Aeroport T2. 

La novetat és que aquest dimarts ha estat el Govern el que ha autoritzat la signatura d'un conveni de col·laboració entre Ifercat i Adif per la construcció del nou intercanviador entre metro i tren, amb actuacions per valor de 3,5 milions d’euros per a enllaçar els vestíbuls i millorar la connectivitat entre el servei de metro i Rodalies, de manera que ja no es connectaran en superfície, sinó sota terra. Ara bé, pot semblar que el traspàs d’usuaris entre tren i metro en l’àmbit de l’aeroport del Prat no tindrà un ús prioritari, ja que els desplaçaments a o des de l’aeroport no es fan per transbordar de metro a tren o a la inversa. 

El que sí que és important, i forma part d’aquesta operació intermodal en que es convertirà la T2, és que amb aquesta connexió i quan tot estigui en funcionament, ja serà possible arribar en Metro o la futura línia R-Aeroport operada per FGC fins a la terminal T2 sense sortir a superfície, és a dir, sempre sota terra. La derivada final d’aquest trencaclosques és que un cop connectada l’actual estació de Metro i la futura estació d’Adif a la terminal històrica de l’aeroport del Prat, l’accés des dels dos serveis serà subterrani i, per tant, la passarel·la elevada de connexió quedarà sense funció i, en últim terme, podria ser enderrocada.

Intervencions previstes en el conveni aprovat pel Govern

A l’estació de l’L9:

  • Condicionament dels dos nuclis de comunicació entre el nivell d’andanes i el de vestíbul.
  • Condicionament del nivell de vestíbul.
  • Execució de tots els treballs d’arquitectura, instal·lacions i sistemes necessaris per a la posada en servei de la connexió.
  • Instal·lació de barreres tarifàries i màquines expenedores.
  • Adequació de la senyalització de les zones d’ús públic i altres elements del conjunt de l’estació per adequar-la a la configuració definitiva.

A la futura estació d’Adif:

  • Condicionament del front de connexió amb el vestíbul de l’estació de la Línia 9 de metro de Barcelona. Execució dels treballs d’arquitectura necessaris.
  • Senyalització de les zones d’ús públic i altres elements per adequar-la a la configuració definitiva.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!