La Diputació de Barcelona s'estrena amb estand propi a Fitur 2023 (Fira Internacional de Turisme) sota el lema "El teu viatge comença a Barcelona". La Diputació compartirà estand amb el Consorci de Turisme de Barcelona per presentar projectes estratègics per impulsar el turisme com a motor de la reactivació econòmica a la província. Amb aquesta unió de les dues institucions es promocionarà la Destinació Barcelona amb novetats com rutes en trens turístics temàtics, en col·laboració amb Renfe o la promoció del cicloturisme. L'estand estarà situat a la zona de Catalunya de l'Agència Catalana de Turisme, on es visualitzaran els principals reclams que marcaran aquest any 2023 com són l'esport, la cultura i l'enogastronomia. 

Esmorzar entre vinyes / Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona impulsa a través de les seves tres marques turístiques (Costa Barcelona, Paisatges de Barcelona i Pirineus Barcelona) un model de turisme sostenible, responsable i resilient; tant des del punt de vista econòmic com ambiental i social. Ho fa, a més, alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) proclamats per Nacions Unides dins l’Agenda 2030 i apostant per un turisme que sigui positiu pels visitants, però també pels residents: alternatiu, sostenible i diversificat; que garanteixi les economies locals i que sigui respectuós amb l’entorn. De fet, la Destinació Barcelona compta amb diversos reconeixements com el que va rebre el 2019 en esdevenir la segona del món en rebre l’estatus de Destinació Biosphere Gold i el 2022 es va convertir en la primera del món en rebre la Certificació Platinum per promoure, des de les institucions, un turisme respectuós i compromès amb l’entorn.

Aquest dimecres s'ha inaugurat la fira a Madrid i la presidenta de la Diputació, Nuria Marín, i el president de Renfe, Isaías Táboas, han mostrat les principals característiques del projecte dels trens turístics. Marín, que ha recordat que el primer ferrocarril a Espanya va viatjar de Barcelona a Mataró, ha explicat que es tracta d'una iniciativa per "impulsar el turisme a tota la província", de forma "verda i sostenible" gràcies al tren, i que "tracta bé al territori". Ha apuntat que "Barcelona és molt més que la pròpia capital que ja és un gran potencial turístic", per la qual cosa es pretén que el turisme "impacte" a tot el territori de la província, mitjançant un projecte basat en la "sostenibilitat, proximitat i l'oferta cultural, gastronòmica i natural”. "Des de la Diputació coneixem el territori, i la nostra voluntat és ajudar el món local, i col·laborar amb altres institucions", ha argumentat.

Núria Marín i Isaías Táboas a la presentació de Fitur / Diputació de Barcelona

Per la seva banda, el president de Renfe, ha recordat que es tracta d'un paquet que inclou visites guiades als destins, en busca de fer "un altre tipus de turisme" i que suposa "una oportunitat per descobrir coses que potser el viatger encara no coneixia".

Els trens turístics

Una de les principals apostes de la Diputació de Barcelona és la posada en marxa de trens turístics temàtics que recorreran la província de Barcelona per donar a conèixer els seus principals atractius. Els trens, amb capacitat per a un centenar de passatgers, està previst que estiguin operatius les temporades de primavera i tardor, un cop perfilades les rutes amb els principals agents turístics del territori. La previsió és posar en servei mitja dotzena de rutes, en trens que surtin des de la ciutat de Barcelona un cop a la setmana per oferir diverses experiències relacionades amb l’enoturisme, la gastronomia, el modernisme, el termalisme i la cultura marinera. Aquesta acció se suma a l’acord que, el passat mes de maig ja van signar la Diputació de Barcelona i Renfe. En aquest cas, per promoure la mobilitat sostenible i els atractius turístics de la província com a destinació d’esdeveniments d’empresa, culturals i esportius amb descomptes per als participants, fomentant així l’ús dels serveis de Renfe (AVE, Avlo, Mitjana Distància i Rodalies) com a mode de transport prioritari per desplaçar-se.

Pedalejar per Barcelona

L'altra gran aposta de la Diputació està relacionada amb la promoció del cicloturisme. La província de Barcelona té més de 10.000 quilòmetres de carrils ciclotransitables al seu territori, és per això que ajuntaments i consorcis aposten per promocionar aquest tipus de turisme com a impulsor del valor natural del territori. Un bon exemple és el projecte Vies Blaves, que sumarà 300 quilòmetres més a la xarxa i que, gràcies al finançament dels fons Next Generation, ja ha pogut impulsar la primera fase de les rutes ciclotransitables a la llera del riu Anoia. A més, la destinació Barcelona acull la Vuelta ciclista a Espanya en una edició amb sortida des de Barcelona i amb dues etapes que recorreran bona part de la província, gràcies a la col·laboració de la Diputació en aquest esdeveniment. 

Turistes en bicicleta / Diputació de Barcelona

El pas de la Vuelta per la província serà entre dissabte 26 i dilluns 28 d’agost. La prova ciclista, que s’allargarà fins al 17 de setembre, començarà amb una etapa contrarellotge per equips de 14,6 km que recorrerà els punts més emblemàtics de la ciutat de Barcelona. La segona etapa (181,3 km) començarà a Mataró i acabarà a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, passant, entre d’altres ubicacions, per la Roca del Vallès, Montornès del Vallès, Montmeló, el Circuit de Catalunya, el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, Navarcles, Sant Fruitós de Bages, Manresa, Castellvell i el Vilar, Olesa de Montserrat, Sant Andreu de la Barca, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat. La tercera etapa, amb un recorregut de 158,5 km, començarà a Súria i passarà per Cardona abans d’entrar a la província de Lleida, destí a Arinsal.

Com és el turista que ve a Barcelona?

Espanya continua essent el principal mercat emissor de Barcelona, que en quota de mercat representa el 20,3% del total del turisme que rep Barcelona (2022). Un percentatge per sobre del 16% del 2019 i una mica per sota del 2021, que va arribar al 30% de quota. En aquest sentit, la tendència, segons cerques en allotjament del 2022 des d'Espanya, situen Barcelona en la 2a posició mentre que -a nivell mundial- Barcelona ocupa la 12a posició. Pel que fa a procedència del turisme interior, aquest principalment prové de Catalunya, Madrid, Andalusia i País Valencià, amb un alt índex de repetició ja que el 77,3% torna a visitar Barcelona.