Amb setmanes de retard sobre l’última previsió i anys respecte a les inicials, però el Túnel de les Glòries ja és a punt de ser una realitat, això sí, només en sentit Besòs, perquè en sentit Llobregat encara haurà d’esperar algunes setmanes. Aquest dissabte, 6 de novembre, a partir de les 6 del matí, els vehicles que circulin per la Gran Via, ja podran agafar el túnel en sentit Besòs, una obra que segueix la traça de la Gran Via amb una longitud total de 957 metres, als quals cal afegir 100 metres per cada rampa d’accés, que fa un total de 1.157 metres tota l’obra i que permetrà alliberar la part de dalt de la plaça, per donar pas a la seva urbanització.

El túnel està format per dos tubs independents amb circulació unidireccional, dels quals de moment només se n’inaugura el sentit sortida. Cada tub consta de dos trams, el primer dels quals, entre els carrers Castillejos i Badajoz, és a dir, entre un i altre extrem de la plaça de les Glòries, té una longitud de 508 metres i és el tram més profund, arribant a 25 metres sota terra, per poder esquivar per sota els diversos túnels ferroviaris -de tren i Metro- que creuen la plaça. El segon tram de túnel és d’una longitud de 449 metres i va del carrer Badajoz a la Rambla del Poblenou, en un tram horitzontal que discorre a una profunditat mitjana d’uns 10 metres per sota de la rasant de la Gran Via.

Així és el túnel

Amb dos carrils per al vehicle privat i un d’exclusiu per als autobusos, l’entrada en servei ha de permetre alliberar la part de dalt de la plaça per seguir urbanitzant el parc de la Canòpia. Per dins, segons s’ha pogut veure sobre el terreny en una visita per a mitjans de comunicació, es percep una instal·lació moderna i lluminosa que a més, va superar amb èxit les pluges torrencials de dissabte passat, ja que compta amb un dipòsit per aigües pluvials per evitar inundacions. 

La boca del túnel del carrer Padilla ja està enllestida / Montse Giralt

La boca d’accés del carrer de Padilla comença amb una pendent pronunciada del 7,9%, perquè en aquest primer tram es baixa fins a la màxima profunditat, 25 metres, fins aconseguir passar per sota les infraestructures ferroviàries preexistents. Un cop passades aquestes, el traçat ascendeix fins que s’arriba a aplanar en un segon tram que porta fins a la Rambla del Poblenou. 

Un cop entri en funcionament, els vehicles ja no trobaran cap més semàfor de sortida de Barcelona un cop superat el del carrer Padilla, just abans d’entrar al túnel. Es preveu que l’utilitzin uns 35.000 vehicles al dia en sentit sortida. El nou traçat compta amb les últimes i més restrictives mesures de seguretat, amb sortides d’emergència cada 200 metres, quatre apartadors i un total de 35 ventiladors. 

Canvis en la mobilitat

A l’espera que entri en funcionament el túnel d’entrada, que suposarà un repte més gran, perquè en aquest cas els vehicles sí que es trobaran amb un semàfor just sortir del túnel, el de sortida oferirà la possibilitat d’alliberar molt d’espai en superfície, ja que per la part de dalt només hi podran circular autobusos urbans i bicicletes.  

A l'esquerra, la sortida del túnel en sentit Besòs i a la dreta, l'entrada en sentit Llobregat, que encara està per fer / Montse Giralt

Segons que ha informat aquest dimecres al matí el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, el túnel permetrà que tots els autobusos interurbans passin per sota de la plaça, així com els vehicles privats, mentre que a la part de dalt “la circulació ja passarà a la configuració prevista per al final del parc de la Canòpia”.

A més, Gomila ha indicat que l’obertura permetrà el trànsit entre els carrers Badajoz i Bilbao i s’alliberarà de bona part de la pressió de trànsit a tot el tram comprés entre els carrers Independència i Llacuna. A més alliberar espai en superfície és primordial per culminar la construcció del túnel en sentit Llobregat, perquè la rampa d’accés a aquest no es podrà fer fins que no es retiri el trànsit que ara passa per superfície i que a partir de dissabte passarà per sota terra.

Previsió d’embusos els primers dies

El mateix director de Serveis de Mobilitat ha avançat que treballen amb la previsió que els primers dies es puguin produir embussos a l’entrada del túnel, originats principalment “pel dubte dels conductors”, principalment a l’hora punta de la tarda. “Això passa en obres noves quan els conductors es troben amb noves possibilitats, que redueixen la marxa per veure bé per on han d’anar”, ha assenyalat, però s’ha mostrat confiant que la “saturació dels primers dies” vagi desapareixent “a mesura que es vagi coneixent el nou túnel”.

El túnel compta amb les més restrictives mesures de seguretat / Montse Giralt

Pel que fa a l’obertura al servei, es preveu que durant la nit de divendres i dissabte s’acabin de fer els darrers ajustos perquè s’hi pugui circular a partir de les sis del matí. Només en cas de pluja torrencial, que dificultaria les últimes tasques d’asfaltat i pintura, es podria endarrerir l’obertura. Una possibilitat que cal tenir en compte però que no comportaria la inundació del túnel, que compta amb un dipòsit de drenatge, sinó que només impediria que es poguessin enllestir de manera òptima els enllaços i les noves senyalitzacions.

 

Imatge principal: El nou túnel connecta el carrer Padilla amb la Rambla del Poblenou al llarg de gairebé un quilòmetre / Montse Giralt