Utilitzar o no utilitzar el vehicle privat per fer desplaçaments en l’entorn de Barcelona, és a dir, la seva primera corona i la mateixa ciutat en dia feiner, és una decisió que depèn, principalment de l’existència d’alternatives en transport públic. Tant és així que la majoria d’usuaris de cotxe privat, concretament un 51% en total i un 56% de la primera corona, asseguren que escullen aquesta opció perquè no tenen alternativa en transport públic per entrar o sortir de Barcelona. Aquest és un dels principals resultats d’un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que també posa de manifest que el 83% dels usuaris de vehicle privat de la primera corona i el 75% dels de Barcelona estan en contra de la implantació d’un peatge urbà a la ciutat.
En concret, l’estudi ‘Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona’, presentat aquest dijous, recull les percepcions d’aquest sector de la societat per entendre el seu grau de satisfacció amb l’ús del seu vehicle i com valoren altres alternatives, com la del transport públic, o futures mesures de la gestió de la mobilitat, com el peatge urbà. L’enquesta, feta a més de 2.000 persones, ha tingut en compte diferents visions i sensibilitats, segons el mode de transport, com el cotxe o la moto, o segons siguin residents de Barcelona o d’altres ciutats de la primera corona.
De l’estudi es desprèn que la lentitud (46,9%) o la incomoditat (29,9%) del transport públic són altres dels condicionants amb què els usuaris de vehicle privat justifiquen la seva dependència del cotxe o la moto, mentre que un 15% considera que el transport públic és car. Davant d'aquestes dades, el RACC demana a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat en favor del transport públic abans que posar restriccions al vehicle privat, que no consideren efectives i que compten amb un ampli rebuig, com una eventual implementació del peatge urbà. Des del RACC, a més, s’apunta que el transport públic té marge de millora.
Set de cada deu conductors viatgen sols
A més, l'estudi del RACC destaca que set de cada deu conductors viatgen sols en el seu vehicle, mentre que la mitjana d'ocupants del 31,4% dels vehicles que sí que porten viatgers addicionals és d'1,4 ocupants per vehicle. Pel que fa al perfil dels conductors, es tracta en gran part d'homes (62%) d'entre 30 i 65 anys (73%). Dos de cada tres es desplaça en cotxe i un terç ho fa en moto. Els desplaçaments són sobretot interns (43,5%), seguits dels que es fan entre municipis de la primera corona (30,1%) i els d'entrada i sortida a la ciutat (26,4%).
L'estudi també analitza el perfil socioeconòmic dels conductors. Segons les dades del RACC, un 13,9% són de classe baixa, un 46,8% de classe mitjana i un 39,3% de classe alta. En aquest sentit, i interrogats sobre els plans de futur, la majoria de conductors no tindria previst comprar un cotxe nou el pròxim any. Només un 13% s'ho està plantejant i, d'aquests, només un 11% optaria per un vehicle elèctric, mentre que el 45% apostaria per models híbrids. Finalment, els motius que situen el vehicle elèctric com una opció encara molt secundària entre els conductors són el preu elevat dels cotxes (71,7%), la desconfiança en l'autonomia (65,9%) o la manca d'una xarxa prou extensa de punts de càrrega (59%).