Un cop ja han començat a Barcelona les obres de perllongament de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya amb el propòsit d’enllaçar les estacions de Plaça d’Espanya i la de Gràcia passant per Francesc Macià, els veïns de l’entorn del parc Joan Miró han fet sentir la seva veu en protesta per la intenció de devastar una part d’aquesta zona verda, l’única que hi ha en aquesta part de l’Eixample, per ser utilitzada com a zona logística de les obres i han presentat una alternativa: ocupar espais en desús del recinte firal de Montjuïc, també situats en un entorn proper. A més, recorden que l’afectació al parc no començarà fins a l’estiu del 2024 i s’espera que acabi fins a finals del 2026, per la qual cosa consideren que “encara hi ha temps per fer canvis en el projecte”.
Els veïns, aglutinats a l’entorn de la plataforma Salvem el Parc Joan Miró, reclamen una reunió urgent amb la consellera de Territori, Ester Capella, i la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i han anunciat accions reivindicatives per evitar que les obres afectin el parc i es consideri l’alternativa de l’espai de la Fira, a més de recordar que s’ha efectuat una consulta sobre l’ocupació del parc en que han participat més de 550 persones, on només un 1% del veïnat considera satisfactòria la proposta feta per les administracions, mentre que un 89% demana buscar alternatives, preferiblement a l’espai firal de Montjuïc.
Per mitjà d’un comunicat donat a conèixer aquesta setmana, els veïns consideren que la proposta acordada entre Govern i Ajuntament, per la qual es manté l’afectació al parc, “prioritza els interessos econòmics de la Fira i fins i tot la mobilitat dels vehicles privats contaminants per davant de l’impacte a la salut física i mental del veïnat que tindran les obres”. “Generalitat i Ajuntament han ignorat el clam del veïnat per salvar l’únic gran parc de l’Eixample”, continua el comunicat, que incideix en el fet que el districte compta amb 2 m² de verd per habitant, “mentre l'Organització Mundial de la Salut recomana 10-15 m² per habitant”.
Tot i que la plataforma no s’oposa al perllongament de l’L8 dels FGC per connectar els ferrocarrils del Baix Llobregat amb els del Vallès, considera que s’hauria de desplaçar la zona logística d’obres a l’espai sense ús del recinte firal, concretament a la zona de pavellons del carrer Lleida que està previst que s’enderroquin en el marc de la reordenació de tot l’espai firal de Montjuïc, i on en el futur s’aixecaran nous edificis d’habitatge públic i equipaments i s’allargarà el carrer de la Guàrdia Urbana fins a connectar amb l’avinguda Paral·lel.