El barri de Torre Baró, un dels més perifèrics de Nou Barris, és un conjunt de cases baixes, moltes d’autoedificació, que s’encimbella pel vessant de la serra de Collserola entre carrers costeruts i de dubtosa urbanització i on els seus veïns afronten els problemes quotidians amb un plus de complicació respecte a la majoria d’altres barris. Amb una mancança específica de transport públic, que es resumeix amb prou feines en una línia de bus que connecta amb Virrei Amat i un bus de barri sota demanda que exigeix planificar tots els trasllats i que aïlla el barri durant la nit, l’ús del cotxe privat en aquesta part de Barcelona no té res a veure amb el d’altres zones, fins i tot al mateix districte. Pel que fa al metro, a banda del despropòsit de la nova andana de la L11 a Trinitat Nova, que perjudica tots els usuaris, el fet és que en tot cas queda força lluny de la part més alta de Torre Baró.

Per tot plegat, l'ús del vehicle privat té més semblances amb les necessitats d’un àmbit rural que els d’una ciutat. En un barri on no hi ha comerç, ni tant sols una farmàcia, i qualsevol necessitat s’ha de cobrir baixant a la zona de l’estació de tren de Torre Baró o al mercat de Ciutat Meridiana, la necessitat de tenir un vehicle privat comporta una derivada evident, la necessitat d’aparcament. I la construcció d’un de nou per part de l’Ajuntament de Barcelona, lluny de solucionar-lo, ha motivat les protestes veïnals, que veuen del tot “insuficient” l’espai que el consistori vol dedicar a aparcar cotxes.

aparacamiento torre baro foto jordi palmer (3)

Pla general de la zona prevista d'aparcament / Jordi Palmer

El projecte d’aparcament es troba al carrer Castell d’Argençola, un dels pocs relativament plans del barri, i l’actuació ha consistit en rebaixar part d’un terreny muntanyós per habilitar-lo com a zona d’aparcament. I quin és doncs, la queixa dels veïns? Ras i curt, que allà on l’ajuntament preveu habilitar lloc per a set places en cordó -de les quals quatre serien de minusvàlid-, els veïns creuen que només buidant una mica més la muntanya podrien arribar a aparcar fins a 18 cotxes en semibateria.

Obres aturades

Les obres van començar al setembre, però divendres passat, en veure que el projecte limitava molt la possibilitat d’aparcament, els veïns van prendre la decisió de forçar l’aturada de les obres, de manera que fa gairebé una setmana que no hi ha hagut cap canvi. Diverses pancartes i unes marques amb cal que simulen les places que s’hi podrien encabir és el que ara es pot veure sobre el terreny.

Segons els membres de l’Associació de Veïns de Torre Baró José Martínez Vicario i Ramon Ferrer, en conversa amb elNacional.cat aquest mateix dimecres, allà on l’ajuntament “preveu set places, n’hi caben divuit”, i es mostren decidits a no permetre que continuïn les obres fins que no es trobi una solució, que de fet podria arribar aquest dijous al matí, quan hi ha prevista una reunió entre els representants veïnals i tècnics de l’ajuntament.

Pel moment, des de l’associació de veïns assenyalen que “no es pot plantejar Torre Baró amb les mateixes condicions que altres barris, a causa de les seves característiques sociològiques i orogràfiques”, en especial una “població envellida” que necessita a diari de vehicles, i quan cal, també ambulàncies, per poder fer els seus desplaçaments.

Deixats de la mà

De fet, el sentiment al barri és que estan “deixats de la mà” i que les inversions amb prou feines hi arriben i, quan ho fan com en el cas de l’aparcament, “es fan malament”. A més, els mateixos veïns posen com a exemple una altra zona d’aparcament feta recentment al carrer adjacent, Sant Feliu de Codines, on la  muntanya s’ha buidat de tal manera que fins i tot furgonetes de grans dimensions poden aparcar en bateria sense problema, un fet que enutja encara més un veïnat conscient de les seves necessitats específiques. “La mentalitat de que si tens cotxe ets ric no funciona aquí”, assenyalen.

aparacamiento torre baro foto jordi palmer (1)

Zona d'aparcament propera, on no hi ha hagut problema en buidar la muntanya / Jordi Palmer

Ara doncs, els veïns reclamen al govern municipal que destini recursos en general al barri de Torre Baró, però que de manera específica, que s’eviti un altre nyap made in Colau, un aparcament amb la meitat de places de les que podria admetre.

 

Imatge principal: Els veïns protesten per la capacitat insuficient del nou aparcament / Jordi Palmer