La connexió ferroviària de Barcelona amb l’aeroport del Prat és una assignatura pendent que no han resolt ni l’actual servei de Renfe, que només arriba a la T2, és a dir, a l’aeroport històric; ni l’L9 del Metro, que sí que arriba també a la T1, però amb un trajecte  força llarg i amb un destí perifèric a Barcelona. Tots aquests problemes els resoldrà la futura línia de tren a l’aeroport, que operarà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i que connectarà les dues terminals de l’aeroport amb Barcelona, amb parades previstes a Sants-Estació, Passeig de Gràcia i final a Sant Andreu, amb parada també, en el futur, a la intermodal de la Sagrera, entre d'altres.

🚄 Així seran els futurs trens d’FGC entre Lleida i Manresa

La data prevista per a l’entrada en servei d’aquesta nova línia està pendent encara de finalitzar les obres d’infraestructura, i l’horitzó actual, segons FGC, se situa “a partir de l’any 2026”. Amb tot, la fabricació dels trens, encarregats a Alstom, avança a bon ritme i, a l’espera de l’encara llunyana inauguració, aquest dimarts s’ha fet la presentació de com seran aquests nous combois, identificats per un verd llampant i amb detalls com l’existència de pantalles que informaran de l’estat del trànsit aeri, a banda d’altres elements específics d’un servei com aquest, destinat principalment a usuaris de l’aeroport, que inclou amplis espais per a l’equipatge.

FGC tren aeroport foto FGC (2)
Els nous trens d'FGC per la línia a l'aeroport del Prat inclouen amplis espais per a l'equipatge / Foto: Alstom
FGC tren aeroport foto FGC (5)
Una novetat d'aquests trens seran pantalles amb informació en temps real del trànsit aeri / Foto: Alstom
FGC tren aeroport foto FGC (1)
Presentació dels nous trens a la fira Tomorrow Mobility, aquest dimecres / Foto: FGC

En el marc de la fira Tomorrow Mobility, que se celebra a la Fira de Barcelona, FGC ha donat a conèixer com seran aquests nous trens, així com els que formaran part de la línia Lleida-Cervera-Manresa, fabricats per Stadler. “Serà un tren radicalment diferent dels que operem i dels de Rodalies convencionals amb els que compartirem infraestructura”, ha assenyalat el director de Projectes i Desenvolupament de Nous Negocis d’FGC, Albert Tortajada, que ha apuntat que els usuaris hi trobaran tres elements rellevants, “informació dels vols en temps real”, “espais per a l’equipatge” i “trens molt identificables”, que facilitaran als usuaris no habituats als serveis ferroviaris de Barcelona saber quin tren han d’agafar. 

Per la seva banda, el director de clients d’Alstom a Catalunya, Sergio Boya, ha afegit que aquests nous trens tindran “com a fet diferencial”, aquesta informació de vols, “a través de nou pantalles específiques”, a banda d’altres vint que donaran informació habitual de parades. Les pantalles d’informació del trànsit aeri només donaran aquest servei en els trajectes cap a l’aeroport, mentre que en direcció a Barcelona, "es podran utilitzar per a informació turística o per al que FGC consideri”. A més, cal tenir en compte els criteris de sostenibilitat i accessibilitat dels nous trens, dels més rigorosos del moment.

Com seran els nous trens?

Els nous trens, un total de deu combois que estan en construcció a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda d’Alstom, estaran formats per cinc cotxes, amb 10 portes a cada costat (20 en total), 209 seients (202 de fixes i 7 d’abatibles) i una capacitat total de 656 viatgers. A més dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 20 pantalles panoràmiques dedicades a informació del tren (quatre a cada cotxe) i nou pantalles també panoràmiques dedicades a informació aeroportuària, amb dades sobre les sortides i arribades dels vols. 

 

 

A més, tots els cotxes disposaran de múltiples espais per guardar equipatge. Per informar els usuaris que estiguin a les andanes, els trens disposaran de 12 pantalles LED exteriors, dues de les quals frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 10 laterals. Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana, i comptaran amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc. La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al segon cotxe. El lavabo del tren, situat en aquest mateix cotxe, estarà adaptat a persones amb mobilitat reduïda i comptarà amb una porta d’accionament elèctric.

El lliurament del primer tren, per iniciar el període de proves, està previst per al darrer trimestre del 2025. El contracte amb Alstom inclou el manteniment de deu trens elèctrics durant un període de 15 anys i la construcció d’un taller per fer el manteniment. El subministrament de les noves unitats té un import de 107 milions d’euros, el manteniment de 50,9 milions d’euros i el taller de 19,5 milions d’euros (imports abans d’IVA). El nou servei d’FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l’estació de Passeig de Gràcia i la T-1). La nova línia, actualment en construcció, comptarà amb 22,7 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions: Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!